طراحی باغ میوه

طراحی باغ میوه

اگر صحبت از طراحی باغ باشد، بسته به این که به دنبال طراحی باغ میوه بوده و یا قصد طراحی باغ ویلا و نیز طراحی باغ شهری را داشته باشیم، موضوع کمی متفاوت خواهد بود. چیزی که مهم است هدف از احداث یک باغ و پایه گذاری ابتدایی آن بوده و باید پیش از هر گونه اقدام و برنامه ریزی، هدف های اولیه در این زمینه را شناسایی کرد. از این جهت طراحی باغ میوه می تواند تفاوت های مهمی با طراحی باغ شهری یا طراحی باغ ویلا داشته باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا طراحی هر یک از این نوع باغ ها را دنبال کنیم.

نکات طراحی باغ میوه

توجه داشته باشید که هدف از طراحی باغ میوه، رسیدن و دست یافتن به بیشترین میزان پتانسیل باروری خاک است. به این ترتیب ما می خواهیم هر قطعه از خاک تحت اختیار در فضای باغ را به برداشت رسانده و از آن دریافت میوه داشته باشیم. به این صورت، طراحی باغ میوه باید به شکلی صورت بگیرد که نهایت بهره وری را پیاده سازی کرده و به هیچ وجه فضای پرت نداشته باشیم.

مورد مهم دیگر در خصوص طراحی باغ میوه، توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت جغرافیایی منطقه است. بدیهی است که نوع خاک و نوع پایه و شکل عملیات ممکن کشت و برداشت و زراعت در آن منطقه جغرافیایی، حرف اول را زده و چهارچوب های مقدماتی را مشخص می کند. به طور نمونه شما نمی توانید در هر جایی از کشور باغ پسته ایجاد کرده و یا به فکر طراحی تاکستان انگور در هر شرایط جغرافیایی باشید. از آن جایی که کشور عزیز ما ایران، کشوری چهار فصل است و در ضمن موقعیت های جغرافیایی مختلفی را در خود جای داده است، مطالعه این وضعیت پیش از هر گونه انتخاب و تصمیم گیری ضرورت دارد.

به علاوه مساحت باغ نیز اهمیت دارد. معمولا توصیه می شود که زیر 2 هکتار باغ، تحت طراحی و ساخت قرار نگیرد. مشخص است که مساحتی کمتر از این به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد، مگر آن که نیت شما از احداث باغ میوه چیزی جز برداشت و فروش باشد. ممکن است برخی افراد تنها مایل به داشتن یک باغ میوه، با هدف شخصی بوده و هیچ قصدی برای برداشت محصول و فروش آن نداشته باشند. در این صورت متراژ و مساحت باغ اهمیتی نداشته و می توان همان الگوهای تعیین شده را در متراژ جدید پیاده سازی کرد. البته شکل محیط و مساحت آن، می تواند تغییراتی در نقشه کشی و الگوی اولیه ایجاد کند.

در نظر داشته باشید که فاصله کشت میان درخت های میوه، باید کاملا اصولی بوده و به شکلی تعیین گردد که امکان کنترل آفات و به طور کلی فعالیت های زراعی و باغداری به راحتی انجام پذیرد. در صورتی که درخت های میوه بسیار نزدیک به هم کاشته شوند، آفتاب گیری و رسیدگی به آن ها سخت شده و این باعث تلف شدن بخشی از پتانسیل های باغ خواهد شد. به طور مثال در یک باغ میوه با خاک مناسب، فاصله بین درختان هلو باید چیزی نزدیک به 6 متر باشد، همین طور فاصله بین درختان گیلاس را باید 8 متری در نظر گرفت.

ساخت ویلا نیم پیلوت
مشاهده

از آن گذشته پس از مطالعه خاک و میزان ضعف یا قوت آن، تعداد درختان مشخص خواهد شد. نمی توانیم از یک خاک با بنیاد و پایه ضعیف، بارکشی به اندازه خاکی قوی و حاصل خیز داشته باشیم

طراحی باغ میوه

طراحی باغ شهری

برای طراحی باغ شهری نیز وضعیت مشابهی را خواهیم داشت. در باغ های شهری، پیش از هر چیزی به پتانسیل خاک و شرایط آب و هوایی پرداخت می شود. سپس با تعیین بذر و نهال های متناسب با این شرایط، زمینه اولیه برای طراحی باغ شهری چیده خواهد شد.

طراح باغ، باید فضا را به تناسب کاربری آن مرز بندی کرده و احیانا از خود گیاهان و درختان برای ایجاد مرزهای مختلف، کمک بگیرد. در طراحی باغ شهری، معمولا از المان های مختلفی استفاده می شود. هماهنگی میان درختان و بوته ها و نیز استفاده از درختان و گیاهان زینتی در این سبک از باغ سازی، جایگاه ویژه ای دارد. معمولا در باغ های شهری، شاهد کاشت شمشاد و مورد به میزان زیاد هستیم. همین طور استفاده از سنگ ریزه های رنگی، قلوه سنگ، صدف های دریایی، تندیس و مجسمه، بلوک های چوبی، نیمکت های سنگی یا نیمکت های چوبی و مانند آن ها در طراحی باغ شهری جایگاه دارد.

ایتالیایی ها و فرانسوی ها در طراحی باغ های شهری، زبانزد هستند و زیباترین باغ های شهری جهان را توسط طراحان ایتالیایی و فرانسوی دیده ایم. تراس بندی و محوطه سازی در طراحی باغ شهری، بسیار کارآمد بوده و در موارد زیادی این سبک از الگوچینی باغ شهری را شاهد هستیم. از آن جایی که باغ های شهری، بیشتر قائم بر جلوه سازی و پتانسیل های بصری خود هستند، گل کاری و استفاده از گیاهان زینتی در این باغ ها، رواج زیادی دارد. معمولا بخشی از محوطه را به باغچه های گل اختصاص داده و در بخشی دیگر بوته کاری انجام می شود. بخش مربوط به درختان قطور و مسن، در باغ های شهری، به شکلی مجزا بوده و کمتر شاهد اختلاط بی نظم این ساختارها در کنار یکدیگر هستیم.

به واقع اگر قرار باشد که باغ شهری را برای رفت و آمد عموم طراحی کنیم، باید مسیرهای تردد فارغ از محصور شدن میان درختان و گیاهان ایجاد شده و محوطه های مختلف باغ، قابل تمیز دادن از یکدیگر باشند

طراحی باغ شهری

طراحی باغ ویلا

طراحی باغ ویلا را شاید بتوانیم به جرات زیباترین و در عین حال مهندسی ترین نوع طراحی باغ بدانیم. در طراحی باغ ویلا، ابزار متنوعی در اختیار قرار خواهند گرفت و بسته به بودجه و پتانسیل های فضا، باید تنوع بیشتری در شکل طراحی و الگوسازی خود به خرج دهیم.

نخستین چیزی که در طراحی باغ ویلا، به آن متمرکز می شویم، ایجاد یک استخر در میان چمنزار خواهد بود. این بستگی به فرم فضا دارد که بتوانیم استخری بزرگ یا محدود ایجاد کنیم. به هر جهت در یک باغ ویلایی، استخر را باید جزء جدانشدنی بدانیم. با ایجاد محل استخر، نوبت به جایگذاری نیمکت ها می رسد. پس از آن می توان در مورد چیدمان درختان، بوته ها و گل کاری ها تصمیم گیری کرد. به واقع استخر و نیمکت ها یا حتی آلاچیق (به طور کلی هر آن چیزی که غیر کاشتی باشد)، پایه های باغ ویلایی را چیده و پس از آن نوبت به کاشت و اجرای فضای سبز باغ می رسد. در اطراف استخر، به فضای باز و تابش نور خورشید و همین طور محوطه ای سایه بانی با درختان انبوه نیاز داریم. بنابراین می توان استخر را به دو نوع محوطه تقسیم بندی کرده و کاشت را نیز مطابق با همان ایده ها انجام داد.

اگر آلاچیق در باغ ویلا قرار داده باشید، باید محل قرارگیری باربکیو آن دور از شاخه درختان یا بوته ها بوده و فکر ریسک آتش سوزی را حتما کرده باشید. به خاطر بسپارید که کپسول آتش نشانی حتما در آلاچیق قرار داده شود.

معمولا در کاشت گل و گیاه در باغ ویلا، به سراغ گونه هایی می روند که دارای زیبایی بوده و در عین حال به رسیدگی کمتری نیاز داشته باشند. شاید کاشت چند درخت میوه نیز در طراحی باغ ویلا جای گرفته و بتواند بر جذابیت این باغ بیفزاید. همین طور یک زمین کاشت سبزیجات خوردنی، مثلا یک باغچه مستطیل شکل در گوشه ای مجزا که کمتر مقابل چشم باشد، ایده ای عالی است که بیشتر صاحبان ویلا از آن استقبال می کنند.

در طراحی باغ ویلا به شکلی متفاوت از طراحی باغ میوه و طراحی باغ شهری، به فضای سنگفرش شده نیازمند هستیم. در طراحی باغ میوه، چندان صحبتی از مسیر سنگفرش شده یا حتی مسیرهای پیاده روی نبود، اما در طراحی باغ ویلا، به جز مسیر پیاده روی، به مساحت های کوچک سنگفرش شده برای قرار دادن میز و صندلی نیازمندیم.

آبنما را نیز نباید از دست داد. اگر چه در طراحی باغ ویلایی، به فکر استخر بودیم و پیش از هر چیزی در مورد جای قرارگیری آن، تصمیم گیری کردیم، اما این نمی تواند نیاز به ایجاد یک آبنمای زیبای سنگی را برطرف سازد. در صورتی که فضا و بودجه شما اجازه دهد، اضافه کردن یک یا چند آبنما به محیط باغ ویلا، فوق العاده بوده و اثربخشی زیادی در جذاب و رویایی کردن فضا خواهد داشت

محوطه سازی باغ میوه

به طور کلی محوطه سازی باغ میوه با طراحی ویلا یا باغ های دیگر متفاوت می باشد. مهم ترین عنصرهای موثر در محوطه سازی باغ میوه نوع خاک ، استفاده بهینه از فضای کاشت نهال ها ، توجه ویژه به شرایط آب و هوایی و متراژ کل باغ می باشد.

قیمت ساخت ویلا در شمال
مشاهده

طراحی باغ میوه کوچک

زمانی که موضوع طراحی باغ میوه کوچک مطرح می شود ، منطور از کوچک بودن و بهره وری درست از یک باغ میوه استاندارد متراژ حداقل 2 هکتار می باشد. اگ قصد طراحی باغ میوه با متراژی کمتر از 2 هکتار دارید ، به هیچ عنوان اقدام ننمائید. برای طراحی درست و استاندار باغ میوه که برداشت و فروش خوبی داشته باشد می توانید از مشاوران متخصص باغ ایرانی کمک بگیرید.

فروش نهال خاص

عموما فروش نهال خاص برای مشتریان سخت پسند که در طراحی باغ خود از وسواس خاصی برخوردارند ، تخصص باغ ایرانی است. باغ ایرانی با بررسی سبک ها و ژانرهای مختلف طراحی باغ و ویلاها ، نهال های بسیار خاص مطابق سلیقه مشتریان در طراحی های خود ارائه می دهد.

طراحی باغ میوه

مرور

در نهایت باید گفت که برای طراحی باغ اعم از این که طراحی باغ میوه، طراحی باغ ویلایی و یا طراحی باغ شهری باشد؛ باید یک سری اصول را به شرح زیر رعایت کرد:

  • توجه به مساحت مورد نظر و شکل آن
  • پرداختن به وضعیت جغرافیایی ناحیه و شرایط آب و هوایی آن
  • قرار دادن المان های غیرگیاهی در نقشه و تثبیت موقعیت آن ها
  • انتخاب بذرها و نهال های مناسب فضا به هر جهت
  • الگوبندی و طراحی اولیه محل قرار گرفتن بذرها و نهال ها
  • اجرای گیاه کاری و کاشت اولیه
  • قرار دادن اجزای غیرگیاهی پس از طی کردن مراحل کاشت
طراحی دیوار حیاط ویلا
مشاهده

سخن پایانی

شما چه ایده هایی برای طراحی باغ میوه و طراحی باغ شهری یا طراحی باغ ویلایی دارید؟ ایده های خود را در بخش نظریات با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت (CrowVeg) مراجعه کنید.

3.5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • عباس کرمی

    مطلبتون بسیار مفید بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370