طراحی شهرک مسکونی

طراحی شهرک مسکونی

شهرک‌ مسکونی با توجه به نیاز انسان‌ها جهت حفظ امنیت، بنا شده‌‌اند. به عبارتی قدرت برقراری امنیت توسط نیروهای گروهی بسیار بیشتر از نیروهای فردی است. اکثر افراد طرفدار زندگی به طور گروهی هستند، البته تنها در صورتی که حریم خصوصی آن‌ها لطمه‌ای نبیند. بنا شدن مجتمع‌های مسکونی و ساخت ویلا باعث شد افراد جامعه بتوانند از امکانات گسترده و بهتری بهره مند شوند. این امکانات نظیر فضاهای خدماتی، مکان‌های تفریحی و … است. شکل گرفتن شهرک‌های مسکونی در کاهش هزینه‌های ساکنین بسیار موثر بوده است. خوب می‌دانید که لذت زندگی جمعی در کنار داشتن حریم خصوصی غیر قابل انکار است. در این مقاله سعی داریم درباره اصول طراحی شهرک مسکونی توضیحات بیشتری ارائه دهیم، با ما در آی آر گاردن همراه باشید.

مجتمع‌ مسکونی چیست؟

مجتمع مسکونی از تجمع تعداد زیادی آپارتمان در یک بلوک شهری شکل می‌گیرد. این ساختمان‌ها به صورت یکپارچه طراحی شده‌اند. اغلب مجتمع‌های مسکونی از فضای عمومی مشترک بهره می‌برند که قابل استقاده برای تمام ساکنان مجتمع است و افراد دیگر حق ورود و استفاده از این فضا را ندارند.

مجتمع مسکونی می‌تواند شامل تعدادی خانه‌ ویلایی مستقل و یا آپارتمان‌های چند طبقه باشد. وسعت و طراحی مجتمع‌ مسکونی همیشه به یک شکل نیست و از نظر جمعیت و اندازه با یکدیگر متفاوت می‌باشند. یکی از شناخته شده ترین آن‌ها مجتمع اکباتان در شهر تهران است که جمعیت زیادی دارد.

طراحی ورودی باغ ویلا
مشاهده
طراحی شهرک مسکونی

درباره طراحی بلوک‌های مجتمع مسکونی بیشتر بدانید!

بنای این ساختمان‌ها و نحوه قرار گرفتن آن‌ها کنار یکدیگر از تنوع چشمگیری برخوردار است که در زیر به چندین روش طراحی مجتمع مسکونی اشاره می‌کنیم.

طراحی مجموعه مولکولی

یکی از روش‌های طراحی مجتمع مسکونی ایجاد مجموعه مولکولی است. در روش ذکر شده قابلیت روشنایی و تهویه برای تمام واحدها تعبیه شده و فضای باز آن‌ها به صورت پوسته باز می‌باشد. این مجموعه از فضای کمی برخوردار می‌باشد و در کل این نوع مجتمع‌های مسکونی مناسب و به صرفه نیستند.

طراحی مجموعه های خطی

طراحی مجموعه‌های خطی یکی دیگر از انواع طراحی مجتمع مسکونی است. با وجود اینکه افراد بسیار زیادی می‌توانند در این مجتمع ساکن شوند اما به دلیل وجود فاصله کم بین بناها، مشکلات بسیار زیادی در زمینه محرمیت و آلودگی صوتی به وجود می‌آید. یکی دیگر از مشکلات این نوع مجتمع‌ها، امکان دیده شدن خانوارها در منازل توسط یکدیگر است، این مشکل در خانه‌های ردیفی بسیار متداول است. با این وجود این نوع از مجتمع‌های مسکونی سودمند و با صرفه هستند.

طراحی مجموعه‌های حول حیاط مرکزی

کلیه مجموعه‌های حول حیاط مرکزی با فضاهای تفریحی به طور کامل مشخص می‌گردند و بر خلاف سایر مجموعه‌ها، تنها برای گروه ویژه‌ای قابل استفاده هستند. در چنین حالتی اگر حیاط و فضای باز وسیع باشند، این نوع از طراحی شهرک مسکونی نسبت به دیگر مجموعه‌های مشابه مناسب تر است. زندگی در این ساختمان‌ها بسیار لذت بخش است.

دکوراسیون داخلی ویلا دوبلکس
مشاهده

طراحی فرم‌های ترکیبی

در این نوع از شهرک‌های مسکونی تمام فرم‌هایی که در بالا ذکر شد، با یکدیگر قابل ترکیب هستند. به خصوص از ترکیب فرم خطی با ساختمان‌های حول حیاط مرکزی، می توان ایده آل ترین مجموعه مسکونی را طراحی کرد. بعد از بررسی دقیق چهار نوع مجموعه مسکونی مختلف، می توان برای کاهش مشکلات و کم و کاستی‌های هرکدام و تکمیل آن‌ها، طرحی به طور ترکیبی از انواع مدل‌ها ارائه کرد و به نمونه ای کامل و بی نقص دست پیدا کرد. طراحی شهرک مسکونی با فرم‌های ترکیبی بسیار ارزشمند تر از هر نوع دیگری است.

آشنایی با نیازهای اصلی درباره حریم و امنیت

برای این امر باید مرز مشخص بین حوزه نیمه خصوصی و عمومی و مرز داخلی عرصه نیمه خصوصی خانه‌ها شامل همسایه به همسایه، مستاجر به سرایدار و … به طور کامل مشخص گردد. برای توقف و انتظار مراجعین به خانه باید فضایی خاص طراحی شود. همچنین فضایی برای استراحت و مصاحبت افراد ساختمان و محلی برای بازی کودکان، در نقشه این مجموعه‌ها باید وجود داشته باشد. وجود ورودی خصوصی به خانه، حفاظ ورودی و توقفگاه سایرین نیز از ضروری ترین نکاتی است که هنگام طراحی شهرک مسکونی باید به آن دقت شود.

نکات مهم در طراحی باغ ویلا
مشاهده

نیازهای اساسی در طراحی شهرک مسکونی

از نکات حائز اهمیت در طراحی این مجموعه‌ها، جدا کردن فضای عابران پیاده از سواره‌ها، جدا کردن فضای مناسب کودکان و حیوانات خانگی از وسایل نقلیه، فضای مناسب و کافی برای پارکینگ اتومبیل صاحب خانه و مهمان‌ها و … است.

طراحی سردر ورودی شهرک مسکونی

طراحی سردر ورودی شهرک مسکونی باید به شکلی انجام شود که هم به لحاظ زیبایی شناسی و هم از لحاظ رفت و آمد و امنیت، شرایط مناسبی داشته باشد. از آن جایی که سر در ورودی، نخستین چیزی است که پس از مواجهه با ساختمان ویلا؛ جلب توجه خواهد کرد، لازم است که بخش قابل توجهی از عناصر زیبایی شناسی ملک را روی آن پیاده سازی کنید. این به نوعی بخشی از هویت اصلی عمارت ویلایی خواهد بود. البته دیگر موارد چون سهولت در باز و بسته شدن درب را نیز باید حین طراحی سردر ورودی شهرک مسکونی نیز در نظر گرفته شود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370