محوطه سازی باغ تالار

محوطه سازی باغ تالار

محوطه سازی باغ تالار با توجه به نیازهای امروزی و شکل برگزاری مراسم که در مد این روزها داریم، جایگاه ویژه ای داشته و روز به روز بیشتر و بیشتر به تعداد باغ تالارها در سطح شهرها و مسیرهای بین شهری افزوده می شود. این باغ تالارها برای برگزاری مراسم عقد و ازدواج، مراسم ختم، میهمانی های مختلف و … مورد استفاده بوده و با توجه به سبک طراحی، هر یک طرفداران خاص خود را دارند.

اگر شما به عنوان مالک باغ تالار، قصد جذب حداکثری داشته و مایل باشید که همیشه برنامه باغ تالارتان پر باشد، لازم است که نسبت به طراحی محوطه سازی باغ دقت کافی داشته و تمام اصول مربوط به آن را مو به مو اجرا نمایید.

از این روی در اینجا قصد داریم به معرفی اصول و نکات مهم در محوطه سازی باغ تالار پرداخته و رکن های اصلی آن را دنبال کنیم. با رعایت این اصول می توانید در جذب مشتری بارها موفق تر عمل کرده و همیشه لیست انتظار باغ تالار شما برای برگزاری مراسم پر باشد.

نکات محوطه سازی باغ تالار

در محوطه سازی باغ تالار باید به نکات زیر توجه داشت که شامل نقشه برداری و تفکیک فضا، انتخاب درختان تزیینی، ایجاد مسیر پیاده روی، نیمکت چینی و بلوک گذاری، آبنما، استخر و فواره، نورپردازی و کافی شاپ و سفره خانه هستند.

محوطه سازی باغ تالار

نقشه برداری و تفکیک فضا

پیش از هر چیزی در گام اول، باید نسبت به نقشه برداری و تفکیک فضا اقدام نمایید. در این نقشه برداری مساحت کامل فضایی که قرار است به عنوان باغ تالار مورد استفاده قرار بگیرد را اندازه گرفته و به طور دقیق مساحت آن را روی نقشه بیاورید. در این نقشه برداری، فرصت آن را ایجاد می کنید که جای گذاری هر یک از المان هایی که قرار است در باغ قرار بگیرند را از پیش تعیین کرده و به این صورت توازن درستی نسبت به این المان ها ایجاد نمایید. در غیر این صورت امکان آن وجود دارد که قرارگیری اجزای مختلف باغ در کنار یکدیگر با ناسازگاری همراه بوده و نتوان فرمت دلخواه در باغ تالار را به دست آورد.

پس از آن به مرحله ای وارد می شویم که تفکیک فضا صورت بگیرد. تفکیک فضای باغ تالار می تواند به شکل کاملا مجزا شده در بخش کاشت گل و گیاه و سایر اجزا یا به صورت مختلط باشد. این بستگی به سلیقه مشتری و البته پتانسیل های فضا دارد. در صورتی که فضای تحت باغ، به اندازه کافی گسترده باشد، می توان با راحتی بیشتری چنین تفکیک فضایی را به وجود آورد.

طراحی فضای سبز تالار
مشاهده

با طراحی منحصر به فرد محوطه سازی باغ تالار از رقیبان خود پیشی بگیرید. 

محوطه سازی باغ تالار را به تیم حرفه ای باغ ایرانی بسپارید. 

انتخاب درختان تزیینی در محوطه سازی باغ تالار

در مرحله بعدی و پس از آن که محل کاشت گل و گیاهان مشخص شد، می توان به سراغ کاشت درختان تزیینی رفت. در نظر داشته باشید که کمتر در باغ تالار، علاقه مند به کاشت درختان میوه هستیم، در این باغ نیازمند کاشت درختان تزیینی خواهیم بود و زیبایی و همیشه سرسبزی مهم ترین چیزی است که دنبال می کنیم. از آن جایی که برپایی مراسم در تالارها، فصل و زمان خاصی نمی طلبد و در تمامی فصول سال امکان برگذاری مراسم وجود دارد، بهترین انتخاب  درختان تزیینی باغ، آن هایی هستند که در تمام یا بیشتر ایام سال سبز بوده و یا حداقل نوع پاییز و زمستان زدگی آن ها، قابل قبول باشد.

همین موضوع در خصوص کاشت چمن و بوته های مختلف و البته گل و گلدان ها وجود دارد.

ایجاد مسیر پیاده روی

ایجاد مسیر پیاده روی به شکلی که برای عبور اشخاصی چون عروس و داماد یا میهمانان مناسب باشد، از موارد مهم دیگری است که  در محوطه سازی باغ تالار باید به آن توجه داشته باشید. این مسیر پیاده روی می تواند عرضی در حدود دو متر داشته و به طور کامل آسفالت کاری شده باشد و یا این که به ایجاد یک مسیر سنگ چین شده، اکتفا کنیم. مسیر پیاده روی به هر صورت باید همخوانی و هم ترازی مناسبی با طراحی فضای سبز تالار داشته باشد. در صورتی که بخواهید این مورد کاملا حرفه ای انجام شود، لازم است که پیش از هر گونه تصمیم گیری با متخصصان طراحی فضای باغ و تالار، مشاوره داشته و سپس نسبت به تصمیم گیری و انتخاب نوع مسیر پیاده روی، اقدام نمایید.

نیمکت چینی و بلوک گذاری در محوطه سازی باغ تالار

نیمکت چینی و بلوک گذاری، قدم بعدی در طراحی باغ تالار است. در صورتی که فضای باغ تالار به اندازه کافی مساحت داشته باشد، نیمکت چینی از گزینه های بسیار مناسبی است که می تواند شکل فضا و کاربری آن را به مراتب جذاب تر سازد. نیمکت چینی به صورت محیطی یعنی دور تا دور فضا و یا به صورت پراکنده در یک باغ تالار، بسته به شکل طراحی، فوق العاده خواهد بود. معمولا در شکل طراحی سنتی نیمکت ها را با فاصله منطقی از یکدیگر در محیط باغ قرار می دهند، اما اگر به شکل طراحی مدرن نگاه کنید، نیمکت ها در اشکال مختلف و نه یکسان در فضای باغ پراکنده شده اند. به این صورت کاملا اتفاقی در مسیر خود به نیمکت ها برخورد کرده و نمی توانید از قبل پیش بینی درستی نسبت به محل قرارگیری نیمکت ها داشته باشید.

فرم های طراحی فضای سبز
مشاهده

آبنما، استخر و فواره

آبنما، استخر و فواره نیز گزینه های دیگر هستند. استخر بزرگ یا حداکثر در توازن سایز و ابعاد با مساحت باغ، یکی از گزینه هایی است که نباید از قلم افتاده شود. تنها در صورتی که فضای باغ تالار بسیار کوچک باشد، از گزینه جایگذاری استخر صرف نظر کرده و به جای آن به آبنما و فواره اکتفا می کنیم. اما در شرایطی که مساحت باغ به اندازه کافی وسعت داشته باشد، استفاده از هر سه گزینه آبنما، استخر و فواره و حتی به کار بردن چندین آبنما، به جا خواهد بود. دقت داشته باشید که بخشی از فیلمبرداری مراسم در باغ تالار انجام شده و به کار بردن چنین فاکتورهایی کاملا مناسب بوده و موجب جلب نظر مشتری ها خواهد شد.

نورپردازی در محوطه سازی باغ تالار

نورپردازی محیط باغ تالار از مهم ترین مواردی است که باید در طراحی محوطه سای باغ تالار به آن توجه داشته باشید. این نورپردازی در دو وجه اجرا می شود:

نورپردازی روشنایی بخشی

بخشی از این نورپردازی به منظور روشنایی بخشی به فضای باغ صورت می گیرد. از آن جایی که بیشتر مراسم جشن و پایکوبی در ساعات شب برگزار می شوند، لازم است که حتما نورپردازی جهت روشن کردن کافی فضا صورت بگیرد. این نورپردازی باید در تمامی مساحت باغ اعمال شده و به واسطه آن باید تمامی فضای باغ به اندازه کافی روشنایی داشته باشد. البته در نظر داشته باشید که میزان نورپردازی نباید به حدی باشد که باغ از حالت رویایی خود خارج شده و کاملا نورانی گردد.

معمولا کارشناسان و متخصصان طراحی نورپردازی باغ توصیه می کنند که شکل نورپردازی و به کار بردن چراغ های مختلف در آن به شکلی باشد که مالک تالار قادر به تنظیم میزان روشنایی بوده و بتواند آن را به شکل لایه ای در درجات مختلف تنظیم کند. به طور نمونه در زمانی شما نیاز به روشنایی بیشتری داشته و در حالتی ترجیح می دهید که سطح روشنایی باغ تالار را در درجه پایین تری نگاه دارید.

ادوات کشاورزی
مشاهده

نورپردازی تزیینی

نورپردازی تزیینی نوع دیگری از نورپردازی است که در باغ تالار انجام شده و به هیچ وجه نوع کاربری آن، به طور خاص روشنایی بخشی صرف نیست. بلکه در این نوع از نورپردازی که غالبا در ترکیب با درختان و گیاهان و سایر اجزاء باغ صورت می گیرد، به دنبال زیبایی آفرینی آن هستیم. به طور نمونه از چراغ های رنگی یا ال ای دی در لا به لای شاخ و برگ درختان استفاده کرده و به واسطه آن ها، زیبایی خاصی به وجود می آوریم.

کافی شاپ و سفره خانه در محوطه سازی باغ تالار

در مساحت تالار باغ، می توان به جز موارد فوق از فاکتورهای دیگری نیز بهره برد. این چیزی است که در فاز اول و نقشه برداری مساحت تحت اجرای باغ به آن رسیده و در صورت امکان جای مناسب برای مواردی چون کافی شاپ و سفره خانه و مانند آن ها، تعبیه می کنیم. اجرای این فاکتورها نیاز به هزینه تعریف شده جداگانه ای دارد و لازم است که زیرساخت های مناسب آن ها نیز ایجاد شود. اما در به خاطر داشته باشید که علی رغم هزینه بردار بودن ایجاد چنین فاکتورها و امکاناتی در فضای باغ تالار، بهره برداری جذب مشتری به واسطه آن ها به مراتب بیشتر بوده و می توان از این فاکتورها در جلب بیشتر مشتری استفاده کرد.

کلام آخر

شما چه گزینه هایی را در طراحی و محوطه سازی باغ تالار جای می دهید و چطور یک فضای کوچک یا بزرگ را به طور کامل بخش بندی کرده و به فاکتورهای مختلف تخصیص می دهید؟ نظریات و ایده های خود را در بخش پرسش و پاسخ سایت با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید. این را باور داشته باشید که برخی اوقات از میان این نظریات، ایده های ناب و کاربردی بیرون آمده و برای سایرین الهام بخش خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت (agh garden design) مراجعه کنید. 

برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید post

4 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • رحیم حاتمی

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    پاسخ
  • حمیدرضا بخشی

    من زندگیمو مدیون شمام

    پاسخ
  • سیدحسین کریمی

    شما همیشه امیدوارم کننده صحبت می کنید و این خیلی خوبه

    پاسخ
  • سیدعلی مهدوی

    با اجازتون بازنشر شد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370