جدیدترین متدهای محوطه سازی ویلا

محوطه سازی ویلا علاوه بر نقش موثری که در زیباسازی فضا و باغ ویلای شما دارد، می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا به شمار آید. شما قادر هستید به واسطه دانش طراحی محیط، پشت بام، حیاط یا فضای پیرامون ساختمان یا ویلای مورد نظر خود را به بهترین شکل ممکن بیارایید.

چه المان‌هایی در محوطه سازی ویلا قابل توجه هستند؟

لنداسکیپ یا تبهری که از آن به عنوان محوطه سازی ویلا یا ساختمان یاد می‌کنیم، هنر آراستن و تبدیل کردن فضایی ساده، به محیطی سبز و زیبا است.

بهره گیری از ابزار و المان‌هایی نظیر آبنما در کنار حوضچه‌ها یا استخرهای کوچک و طراحی شده، آلاچیق‌های چوبی، پرچین‌هایی که با گیاهان مختلف و رنگین زینت داده شده‌اند، سایه بان‌‌ها و آفتابگیرها و ساخت باغچه‌های پر گل و درختکاری‌های متناسب و همچنین قرار دادن باربیکیو در قسمتی از فضا، مهم‌ترین بخش از کار طراحی و محوطه سازی تلقی می‌شود. البته نحوه چینش، چگونگی انتخاب اجزا و طراحی و دیزاین هریک از آن‌ها علاوه بر هنر و تجربه طراح، سلیقه و دلخواه صاحب‌خانه و کارفرما را می‌طلبد و به طور کلی محوطه سازی به نسبت ذوق و تخصص طراح در امر دیزاین و متودهای مدنظر صاحب محوطه، متغیر خواهد بود.

محوطه سازی ویلا به سبک مدرن

اگر به دنبال تیم حرفه ای برای محوطه سازی ویلا خود هستید با تیم تخصصی باغ ایرانی تماس بگیرید.

6 پیشنهاد جدید در محوطه سازی ویلا

ملاحظات خاص در محوطه سازی ویلا

وقتی مقصود شما محوطه سازی ویلا باشد، باید به جز چیزی که در ذهن خود برای اجرای آن دارید، به شکلی به سایر ملاحظات نیز توجه کرده و در نهایت چیزی خلق کنید که در چهارچوب استانداردها قرار داشته باشد.

به طور نمونه شما لازم است که از الگوهایی متناسب با منطقه ای که ویلای شما در آن قرار دارد، تا حدودی پیروی کنید. البته این بدان معنا نیست که بخواهیم کپی برداری از محوطه سازی سایر ویلاهای مجاور نماییم، اما به هر ترتیب زیباست که ترکیب و پیکربندی فضای سبز ویلاها در یک منطقه و مجاور به یکدیگر، دارای ساختار هماهنگ و متناسب باشند.

به طور مثال اگر ویلای شما و ویلاهای مجاور، ساحلی هستند، شکل سنگچین ویلای شما با ویلای مجاور، در یک ساختار قرار می گیرد و بیرون زدگی یک ویلا از همسایه های خود، چندان جذاب نیست.

این موضوع در خصوص محوطه سازی داخلی می تواند متفاوت باشد و به نوعی شخصی سازی صرف در آن شکل می گیرد. اما با این همه نوع گل و گیاهان به کار رفته در ویلاهای مجاور و سازگاری منطقه ای با این انواع گیاهان، چیزی است که پیش از تصمیم گیری باید به آن توجه نمایید. اگر قرار باشد شما از گل و گیاهانی مغایر با وضعیت جغرافیایی و کشش آب و هوایی استفاده کنید، به حتما خیلی زود محوطه ویلایتان رنگ و زیبایی خود را از دست داده و باید هزینه دوباره برای احیای آن به خرج دهید.

اگر به کاشت درخت علاقه مند هستید، باید در نظر داشته باشید که درخت های مجاور دیوار ویلای کناری، سرریز شاخ و برگ نداشته، یا از پیش نسبت به این مورد موافقت همسایه خود را جلب کرده باشید. گیاهان پیشرونده و درخت هایی با شاخه های آویزان شده از دیوار مشترک، به نوعی تجاوز به حریم سایر افراد بوده و باید حتما با هماهنگی انجام شوند.

در محوطه سازی ویلا و به کارگیری گیاهان و گل‌های زینتی، لازم است به چه مواردی توجه کنیم؟

اکوسیستم و محیط قرارگیری گیاهان، با توجه به شرایط وراثتی و ویژگی‌های فردی هریک از آن‌ها در میزان شادابی و طول عمرشان بسیار اثرگذار است. در استفاده از گیاهان با تیره‌ها و انواع مختلف، لازم است شرایط آب و هوایی نظیر درجه حرارت، میانگین میزان گرما و سرما، میزان رطوبت، مقدار بارندگی یا میزان تابش آفتاب و همچنین آلودگی‌های زیست محیطی را مدنظر داشته و به تناسب موقعیت آب و هوایی از گیاهانی که شرایط و توان سازگاری با جو حاکم را دارند استفاده نمایید و بهترین موقعیت را برای قرارگیری گیاهان، گل‌ها و درختان مورد نظر خود فراهم سازید.

محوطه سازی ویلا و توجه به نحوه چیدمان و قرارگیری اجزا:

در کنار گزینش انواع اجزا به بهترین شکل ممکن و خرید و به کارگیری هریک از آن‌ها، چگونگی جاگیری و انتخاب مکان و فضای مناسب برای قرار دادن هریک از آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و رعایت همین نکات است که در نهایت به فضاسازی مناسب و ایجاد فضایی زیبا با جلوه‌ای خیره کننده منجر خواهد شد.

لذا لازم است برای هریک از قسمت‌هایی که قصد جانمایی آن‌ها در فضای مورد نظر را دارید، مکانی مناسب در نظر بگیرید. به عنوان مثال مکان ساخت استخر یا آبنما، فضای قرارگیری تاب یا صندلی‌ها، جایگاه قرار دادن آلاچیق یا ساخت باغچه و ایجاد چمن‌زار باید با ایده‌های مناسب و مطابق با علم دیزاین و طراحی صورت گیرد تا بهترین و پسندیده ترین نتیجه و همچنین زیباترین فضا را به ارمغان آورد.

شما از ما می پرسید که آیا طراحی ویلا به سبک روستیک هم انجام می دهید؟

بله مجموعه ی باغ ایرانی تمامی سبک های  طراحی ویلا از جمله سبک روستیک رو هم انجام میدن. 

محوطه سازی ویلا در ایران با توجه به ارتقای دانش و تخصص طراحان و همچنین خواست و دلخواه افراد به منظور ساخت فضایی گرم و صمیمی برای ایجاد دورهم نشینی‌های دوستانه و خانوادگی و حتی مقابله با آلودگی هوا و ایفای نقش در بهبود شرایط آب و هوایی، با پیشرفت و استقبالی چشمگیر روبرو است. گذران وقت در فضایی آزاد و دلنشین و استفاده از هوای پاک تولید شده توسط درختان و گیاهان محیط در کنار سرگرم شدن با پرورش گل‌های زینتی و آرایش باغچه‌ها و آبیاری درختان، تاثیر بسزایی در روحیات آدمی و بهبود شرایط و فرار از خستگی‌ها و مشغله‌های روزانه دارد.

البته محوطه سازی ویلا، تنها مراقبت از گیاهان و چگونگی نحوه نگهداری از درختان و توجه به بازه زمانی تعویض آب استخر نیست، بلکه ساخت محوطه از قوانین و استانداردهایی برای ایجاد فضایی ایمن و مناسب پیروی می‌کند و بنابراین ضروری است در کنار توجه به جنبه‌های ظاهری محوطه سازی، توجهی عمیق و جدی نیز به جزئیات و مسائل فنی آن داشته باشید.

اما در محوطه سازی ویلا چه مراحلی را باید طی کرد و از چه ابزارآلاتی بهره گرفت؟ در ادامه این مقاله به طور مفصل به بیان و یادآوری این موضوع خواهیم پرداخت.

استفاده از مصالح و ابزار مناسب در طراحی محوطه سازی ویلا:

صنعت ساخت مصالح در کشور ما با توجه به روند صعودی ساخت و ساز و تجارت خرید و فروش خانه، پیشرفت قابل توجهی داشته است و ساخت مصالح و ابزارآلات ساختمانی با کیفیت و مرغوبیت بالایی همراه است. اما امر بدیهی این است که استفاده از مصالح گوناگون باید با توجه و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و آب و هوایی منطقه ای که قصد محوطه سازی ویلایی در آن را دارید، صورت گیرد. بنابراین به منظور آگاهی از چگونگی انتخاب مصالح و اطلاع از دوام آن‌ها، می‌توانید از نظرات کارشناسی متخصصانی که در این زمینه فعالیت دارند بهره بگیرید. انتخاب مصالح ساختمانی مناسب علاوه بر جلوه زیبایی که به محوطه ویلای شما می‌دهد دوام و پایداری سازه‌های محیط را نیز تضمین خواهد کرد.

لازم به ذکر است که مصالح ساختمانی که از آن‌ها برای ساختن انواع ساختمان‌ها بهره میگیرند، متفاوت با برخی از مصالحی هستند که صرفا از آن‌ها در حیطه محوطه سازی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر مصالح و مواد ساختمانی که در ساخت و ایجاد محطوطه‌های ویلایی استفاده می‌شوند با مصالح دیگر که استفاده از آن‌ها جنبه عمومی دارد، متفاوت هستند و بنابراین قادر خواهید بود به راحتی مصالحی را که در ساخت محوطه، کمک بیشتری به شما خواهد کرد را به واسطه مشاوره با طراحی که کار محوطه سازی را به او محول کرده اید، انتخاب نموده و از آن برای ساخت هرچه بهتر و اصولی تر محوطه خود، به شیوه دلخواه استفاده نمایید.

بیشتر بخوانید.

طراحی و اجرای فضای سبز

استفاده از خاک مناسب برای محوطه سازی ویلایی:

خاکی که قصد کاشت گیاهان و درخت‌ها در آن را دارید باید واجد شرایط خاصی برای نگهداری این گیاهان باشد. این خاک و عناصر سازنده و همچنین میزان کودی که در ترکیبات آن به کار رفته است باید قابلیت پرورش گیاه و گل‌ها را داشته باشد و در برابر عوامل محیطی مثل انواع آلودگی‌ها و یا حتی بادها و نیروهای کششی که ممکن است به گیاه آسیب زده و آن را از خاک جدا کنند، مقاوم باشد. لذا انتخاب نوع خاک نیز جزء مواردی تلقی می‌شود که باید با دقت همراه باشد تا گیاه به بهترین نحو ممکن در آن رشد یابد و به همین ترتیب محوطه سازی به لحاظ ظاهری، بی نقص صورت گیرد.

استفاده از طرح‌ها و المان‌های متفاوت در ساخت محوطه ویلا:

المان‌هایی که طراحان مختلف برای محوطه سازی ویلایی آن‌ها را در دستور کار خود قرار می‌دهند، با توجه به میزان هزینه‌ها، ابعاد و مساحت فضا و همچنین سلیقه کارفرما متفاوت است. اما نحوه انتخاب و قراردهی این طرح‌ها در فضا باید به گونه ای انجام شود که محوطه در دید کلی زیبا و بی نقص و مناسب به نظر بیاید. در این بخش به مرور و بیان مطالبی درباره برخی از این طرح‌ها می‌پردازیم:

 استفاده از استخر در محوطه سازی ویلایی:

برای طراحی محوطه، استفاده از المان استخر یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌ها به شمار می‌رود؛ چراکه قرارگیری استخر در محوطه درکنار تمام ویژگی‌های مثبت نظیر زیبایی فوق‌العاده و چشمگیر، فراهم آوردن شرایط برای بهره گیری از یکی از بهترین و مهیج‌ترین ورزش‌ها یعنی شنا کردن و همچنین مدرن و نوین جلوه دادن فضای ویلا، مسائلی چون نحوه ساخت دقیق استخر، آب‌بندی صحیح آن و همچنین شیوه درست تعویض و نگهداری آب آن را نیز به همراه دارد. اما با این وجود ساخت و استفاده از المان استخر امروزه به دلخواه بسیاری از صاحبان ویلا، جزء فعالیت‌های طراحان قرار می‌گیرد.

محوطه سازی ویلا لوکس

استفاده از آبنما در محوطه سازی ویلایی:

آبنما نیز در دسته طرح‌هایی قرار دارد که امروزه با استقبال عده زیادی از افراد به منظور قرارگیری در مراحل انجام طراحی و محوطه سازی همراه است. از جمله موارد قابل توجه در ساخت آبنما می‌توان به نورپردازی و میزان روشنایی اطراف آن که در کنار جریان آب بستری مناسب و زیبا ایجاد می‌کند، شیوه جاری شدن آب و همچنین میزان صدایی که از چکیدن و جاری شدن آب فضای اطراف را در بر گرفته و آرامشی مثال زدنی بر محیط حاکم می‌کند، اشاره نمود.

استفاده از آلاچیق در محوطه سازی ویلایی:

آلاچیق‌ها را می‌توان جزء المان‌هایی دانست که استفاده از آن‌ها برای زیبا سازی محیط و ایجاد فضای صمیمی برای جمع‌های خانوادگی و دوستانه، اجتناب ناپذیر است؛ این سرپناه‌هایی که اغلب به شکل چوبی و در غالبا به صورت مدور ساخته می‌شوند، بهترین شرایط را برای گفت و گوها و همنشینی‌های صمیمانه و درپناه ماندن از بارش باران فراهم می‌آورند. صندلی‌ها و مبلمان و میزی که معمولا زیر آلاچیق قرار می‌گیرد نیز درصورتی که به لحاظ رنگ و طراحی با خود آلاچیق همگون و متناسب باشد، هارمونی چشمگیری ایجاد کرده و زیبایی فضای محوطه را صدچندان خواهد کرد.

استفاده از حوضچه یا برکه در محوطه سازی ویلایی:

بهره گیری از حوضچه‌ها یا برکه‌های کوچک با آب ساکن در محوطه ویلا، فضا را به فضایی دلنشین و مطلوب تبدیل خواهد کرد و در کنار این‌ها بستری برای رشد و شکوفایی گیاهان آبزی فراهم خواهد شد و این نیز به زیبایی فضا خواهد افزود.

محوطه سازی ویلاهای کوچک

علم لنداسکیپ تنها هنر محوطه سازی فضاهای بزرگ و ابعاد وسیع باغ یا حیاط نیست، بلکه تبهر و تخصص اصلی در این است که طراحان بتوانند برای هر ابعاد و اندازه ای از محوطه، المان‌ها و طرح‌های بخصوصی را در نظر بگیرند تا محوطه سازی به بهترین شکل ممکن انجام شود. برای محوطه‌های کوچک و ویلاهایی که ابعاد و مساحت چندان وسیعی ندارند نیز می‌توان از ابزارآلات و طرح‌هایی متناسب فضا بهره برد و آن را به شکلی زیبا آراست. در این بخش به بیان مفهوم محوطه سازی ویلاهای کوچک می‌پرداریم و شما را با چندی از این اقدامات به منظور طراحی هرچه بهتر این نوع فضاها آشنا خواهیم کرد.

برای طراحی و محوطه سازی ویلاهای کوچک چه مراحلی را باید طی کرد؟

  • ایجاد نظم و ترتیب در فضا: ابتدا لازم است فضای اطراف را به بهترین نحو مرتب کنید چراکه شلوغ بودن و پراکندگی اجزا، فضاهای کم وسعت را بیشتر تحت تاثیر قرار داده و آن‌ها را بیش از حد طبیعی کوچک و بی نظم نشان می‌دهد.
  • انتخاب گیاهان و درختان مناسب: بهتر است برای اجرای فضای سبز در ویلای خود، از درختان مناسب بهره بگیرید؛ مثلا درختانی که رشد آن‌ها به لحاظ ابعاد زیاد است، برای فضای کوچک ویلای شما مناسب به نظر نمی‌آید. همچنین باید به میزان آفاتی که ممکن است درختان را تحت تاثیر قرار دهد نیز توجه کنید. به طور کلی بهتر است از کاشت درختانی مثل انگور و گردو اجتناب کرده و برای کاشتن درختانی مثل آلبالو یا انار برنامه ریزی کنید.

ساخت مدرن ویلا را با مجموعه باغ ایرانی تجربه کنید که سال ها در این حوزه فعالیت حرفه ای داشته اند. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید. 

  • استفاده از حوضچه یا برکه کوچک:

  • بدیهی است که در فضاهای کوچک ساخت استخر یا حوض‌های بزرگ امکان پذیر نیست اما اگر مایل هستید که از فضاسازی آب برای جلوه دادن به محیط و تبدیل آن به فضایی آرام و دلپذیر بهره بگیرید، استفاده از حوضچه و برکه در ابعاد کوچک می‌تواند شما را به هدف خود نزدیک کند؛ اما باید توجه داشته باشید که انتخاب رنگ و طرح لبه‌ها و حاشیه‌های حوضچه و همچنین مکان قرارگیری آن در فضا بسیار قابل اعتنا بوده و این بخش نباید در جایی ساخته شود که فضای زیادی اشغال کند.
  • استفاده از باربیکیو و مبلمان مناسب:

  • اگر قصد چیدن مبلمان در فضا را دارید، لازم است در انتخاب این صندلی‌ها یا مبلمان با دقت عمل کرده و مبلمانی با ابعاد مناسب و رنگ نسبتا روشن انتخاب نمایید؛ همچنین قرار دادن این مبل‌ها یا صندلی‌ها در کنار کباب‌پز علاوه بر یکپارچه کردن فضا و جلوگیری از پراکندگی، می‌تواند فضای جذابی برای صرف ناهار یا شام به ارمغان آورد.
  • استفاده از وال گاردن یا گلدان‌های دیواری:

  • به منظور فضاسازی مناسب، می‌توانید بجای قرار دادن گلدان‌ها بر روی زمین، آن‌ها را روی دیوار نصب کنید تا علاوه بر ذخیره سازی فضا، به زیبایی و جلوه محیط بیفزایید.
  • استفاده از سنگ‌های کوچک و شن:

  • بهره گیری از ریزسنگ‌ها و شن‌های کوچک و صدفی رنگ در کنار فضای چمنزاز یا گل‌ها نیز جزء المان‌هایی است که در فضاسازی مناسب محیط‌های کوچک بسیار موثر است.

توجه به رنگ‌ها و هارمونی آن‌ها:

بدیهی است که هرچقدر در روشن جلوه دادن و استفاده از رنگ‌های مناسب در فضاهای کوچک، بیشتر اهتمام بورزید، نتیجه مطلوب‌تری به ارمغان خواهد آمد. بنابراین استفاده از ابزار و وسایلی که طیف رنگ روشن دارند و همچنین بهره‌گیری از نورپردازی متناسب با فضا، در کنار توجه به ترکیب و سازگاری رنگ‌ها، محیط دلچسب‌تری را ایجاد خواهد کرد.

تاثیر محوطه سازی ویلا با سنگ در زیباسازی محیط:

محوطه سازی ویلاهای شیک، در کنار استفاده از تمام المان‌های ذکر شده نظیر آلاچیق، آبنما، استخر یا باغچه و فضای سبز، توجه به کفپوش و تزئینات کف زمین را نیز می‌طلبد. استفاده از سنگ‌ها با رنگ‌ها و ابعاد گوناگون امروزه مورد توجه تعداد زیادی از طراحان است. بهره گیری از طراحی سنگ، محوطه سازی ویلا در شمال را بیشتر از هرجای دیگر تحت تاثیر قرار داده و شاید به همین دلیل است که طراحی باغچه ویلا در شمال، ردپای برجسته استفاده از سنگ‌ها را در خود جای داده است. وجود سنگ در محوطه ویلا بیش از هرچیز طبیعت را در ذهن ما تداعی میکند و اگر این سنگ‌ها در کنار نهرهای کوچک یا کفپوش‌های سبز قرار بگیرد القای این حس دلپذیر صدچندان خواهد شد و این امکان فراهم می‌شود تا محوطه سازی باغ با کمترین هزینه و صرف کوتاه‌ترین زمان صورت بگیرد.

در طراحی فضای اطراف ویلا انواع سنگ‌ها نظیر سنگ‌های رودخانه، سنگ‌های جداشده از طبیعت و جنگل‌های سبز که معمولا با پوشش سبز گیاهان همراه است و همچنین سنگ‌های کوچک و شن مانند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و در اغلب مناطق توریستی و ویلایی از این سنگ‌ها برای دیزاین فضا استفاده می‌شود. حتی گاها سنگ‌های ساختمانی نیز برای قسمت‌هایی از حیاط یا باغ در نظر گرفته می‌شوند و از تاثیر شکل و رنگ آن‌ها برای ایجاد جلوه در فضاهای سبز خانگی بهره می‌گیرند. تاثیر استفاده از انواع سنگ‌ها برای ایجاد فضاها در هر دوشکل سنتی و مدرن، محوطه سازی ویلا در کردان، محوطه سازی ویلا در تهراندشت و محوطه سازی ویلا در سهلیه را در برگرفته است که همه آن‌ها از مناطقی به شمار می‌آیند که ساخت ویلا در آن‌ها فراوان است و به همین دلیل جزء نواحی ویلایی کشور به حساب می‌آیند که طراحی و دیزاین محوطه و فضاسازی در آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

گودال آتش و بخاری‌های گازی در طراحی محوطه:

شیشه‌های نسوز و آتشین برروی گودالی که در بخش تحتانی آن لوله‌های گاز موجود است، گودالی آتشین ایجاد می‌کند که شعله‌هایی ملایم و نارنجی رنگ از آن زبان می‌کشد. البته چاله‌های هیزمی نیز بخاری‌های آتشینی ایجاد می‌کنند که شاید روح آدمی را بیشتر به این باور نزدیک کند که طبیعت را به محیط خانه خود آورده است. بخاری هیزمی و بخاری‌های گازی گودال آتش محوطه ویلا یا باغ را برای شب نشینی‌های زمستانه مناسب می‌سازد و به افرادی که تمایل دارند در فضای باز و زیر نور ستارگان با دوستان و خانواده خود به صحبت و گفت و گو بپردازند و این امکان در فصول سرد سال برایشان وجود ندارد، اجازه می‌دهد تا خواسته خود را عملی کنند.

استفاده از بخاری در فضای باز، محوطه سازی ویلا در گیلان، محوطه سازی ویلا در کرج و محوطه سازی ویلا در تهران را تحت تاثیر قرار داده است.

محوطه سازی ویلا باغ:

محوطه ویلا باغ همانطور که از نامش هویدا است، باید سنخیت و تناسب فراتری با محیط باغ و مزارع داشته و فضای سبز بیشتر و گیاهان و گل‌ها و درختان انبوه تری در آن وجود داشته باشد؛ لذا استفاده از المان ایجاد چمنزار، گلزارهای وسیع و درختان گوناگون، در این محیط ضروری است. در محوطه سازی ویلا در مشهد استفاده از المان فضای سبز بسیار مورد پسند طراحان است.

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار:

با افزایش شهر نشینی و اشغال اکثر زمین‌های شهری توسط انواع ساختمان‌های مختلف، ساخت و سازهای ویلایی متعددی در زمین‌های شیب دار و کوهپایه‌ها صورت می‌گیرد تا افراد بتوانند علاوه بر بنا کردن خانه در محیطی زیبا و آرام، از آلودگی هوای شهری در امان بوده و تعطیلات آخر هفته یا دیگر ایام تعطیل سالانه را در محیطی پاک و عاری از آلودگی، ازدحام و تشویش و هیاهو سپری کنند.

اما محوطه سازی ویلا در زمین‌ها و سطوح شیبدار با دیگر محوطه سازی‌ها کمی متفاوت بوده و لازم است طی انجام مراحل آن، به نکاتی توجه شود که به بیان و یادآوری چندی از آن‌ها می‌پردازیم:

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار
  • با توجه به اینکه سطوح شیبدار در مقایسه با زمین‌های معمولی بیشتر دستخوش فرسایش‌های دوره‌ای خواهند شد، لذا انتخاب پوشش گیاهی مناسب و کاشت درختان در جلوگیری از فرسایش بیش از حد خاک و در نتیجه جاری شدن جریان‌های آب و ایجاد رسوبات و گل و لای، ممانعت خواهد کرد.
  • لازم است به زهکشی ساختمان و مسیر هدایت آب توجه نموده و در صورت وجود ایراد یا مشکل جدی، کانال‌های زهکشی را به شکلی مناسب ایجاد کنید تا آب به شکل منظم به راه‌آب‌های زیرزمینی منتقل شوند.
  • شیار‌های ناهمگون و تفکیک شده زهکشی را می‌توان به واسطه سنگ‌های بزرگ یا کفپوش‌های صخره مانند پوشش داد تا علاوه بر ظاهر زیبا ناهماهنگی چندانی با محیط اطراف نداشته باشد.
  • بهتر است برای دوام و پایداری خاک از گونه‌های گیاهی با ریشه‌های پیچنده و چوب‌های محکمی که رویششان خاک را استوار نگه می‌دارد استفاده کنید.
  • سطوح شیبدار موقعیت بی نظیر و امکان مناسبی را برای ایجاد فضایی پلکانی فراهم می‌کنند؛ پوشش پله‌ها با گل‌های نزئینی و گیاهان روینده، ایده جالب و اثرگذاری محسوب می‌شود.

محوطه سازی ویلای مدرن:

روش‌هایی وجود دارند که با استفاده و بهره گیری درست از آن‌ها می‌توان فضای اطراف ویلا یا ساختمان را به شیوه ای نوین و به مدرن ترین شکل ممکن و مطابق با آخرین متدهای روز دنیا، طراحی کرد. برای این هدف لازم است که طراحان بیش از هر چیز به طرح و رنگ المان‌ها توجه کنند تا فضا از شکل و شمایل معمولی و متداول خود، به فضایی چشمگیر تبدیل شود. مثلا استفاده از آبنماهای نور پردازی شده یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند شما را به هدف مدرن جلوه دادن محوطه ویلای خود، نزدیک کند. استفاده از آخرین و جدیدترین شیوه‌های چیدمان و هنر تفکیک رنگ‌ها و سازگاری آن‌ها نیز در این زمینه بسیار موثر است.

دیوارهای حایل شیشه ای و آلاچیق‌های متناسب، چیدمان مبل‌های مدرن و قرار دادن سنگ ریزه‌ها در اطراف فضاهای سبز، ایجاد نهر یا برکه‌های زیبا و گیاهان روینده در اطراف آن‌ها، همه و همه جزء المان‌هایی است که سبب می‌شود طراحی محوطه شما به مدرن‌ترین شکل ممکن صورت بگیرد.

محوطه سازی ویلا ساحلی

اگر تصمیم به محوطه سازی ویلا ساحلی دارید، احتمالا کار شما کمی متفاوت خواهد شد. در این مورد لازم است که حتما نزدیک بودن فضای ویلا به دریا را در نظر داشته باشید. با نزدیک بودن به دریا و امواج آن، شرایط آب و هوایی متفاوت خواهد بود. در این شکل از محوطه سازی، باید حتما نزدیکی به دریا و رطوبت را در نظر داشت. قرارگیری تمامی مولفه هایی که باید و به شکل از پیش تعیین شده در محوطه ویلا قرار می گیرند، با در نظر گرفتن این نزدیکی به آب، قطعی می شود.

میزان رطوبت هوا در انتخاب بذر و نهال هایی که در محوطه ویلا مورد استفاده قرار می گیرند، نیز موثر است. به این ترتیب نمی توان گیاهانی که به مناطق با آب و هوای خشک تر تمایل دارند را در چنین ویلایی کاشت. از این جهت یک کارشناس محوطه سازی حیاط ویلا، حتما به شما توصیه می کند که پیش از تصمیم گیری قطعی برای محوطه سازی ویلا، تمام نکات مربوط به شرایط منطقه ای را لحاظ کنید.

به علاوه وضعیت خاک نیز می تواند در چنین مناطقی متفاوت بوده و حتما باید به لحاظ تخصصی وضعیت خاک منطقه بررسی شده و پتانسیل های آن به دست آید. تنها به این صورت می توان کشت گیاهان در محوطه ویلا را به شکلی اصولی پیش برده و از موفقیت ثانی آن اطمینان حاصل کرد. این چیزی است که کارشناسان محوطه سازی حتما مورد نظر قرار خواهند داد.

اما این موضوع را در نظر داشته باشید که محوطه سازی ویلای ساحلی، به مراتب جذاب تر بوده و فضایی عالی تر در مقابل شما قرار می دهد. به این ترتیب می توانید ضمن لذت بردن از فضای ویلای خود، همیشه چشم اندازی عالی از دریا را پیش روی خود خواهید داشت.

محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک

به منظور محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک، لازم است که از فاکتورها و المان هایی در تناسب با همین سبک استفاده شود. اگر قرار باشد اجرای محوطه سازی ویلا به شکل کلاسیک و با الگوبرداری از این مدل دکوراسیون صورت بگیرد، در انتخاب گیاهان و گل های تحت کشت در محوطه ویلا نیز باید به همان تناسب اقدام شود. احتمالا از گل و گیاهان، بذر و نهال های فانتزی صرف نظر کرده و به جای آن ها به سراغ گل و گیاهان کاملا کلاسیک خواهیم رفت. این باعث می شود که گستره انتخاب برای چیدمان گیاهان حیاط ویلا کمی محدود شود.

به همین ترتیب زمانی که برای برپا کردن آلاچیق در محوطه ویلا اقدام می کنیم، شکل ساخت و ساز آن باید منطبق بر اصول دکوراسیون بیرونی کلاسیک باشد. همین موضوع در خصوص انتخاب نیمکت ها و غیره نیز لحاظ می شود. اگر بخواهیم به مبحث نورپردازی محوطه سازی ویلا به سبک کلاسیک وارد شویم نیز موضوع رنگ و روی دیگری به خود می گیرد. استفاده از چراغ فانوس های ایستاده به شکل کاملا کلاسیک که از طراحی به این سبک برخوردار باشند، می توانید در ایجاد فضا به آن سبکی که مایل هستیم، کمک زیادی کند. این موارد به همراه سایر نکات ریز و درشتی که در محوطه سازی یک ویلا به سبک کلاسیک، تاثیرگذار هستند؛ باعث می شود تا بتوانیم از یک محوطه معمولی و ساده فضایی جذاب و گیرا بسازیم که حضور در آن باعث لذت گردد.

به طور کلی باید گفت که در طراحی و محوطه سازی فضاهای مختلف با الگوهای خاص، نیاز به دریافت مشاوره به مراتب بیشتر می شود و یک مشاوره طراحی فضا یا طراحی فضای سبز ، می توانید گزینه های به مراتب تاثیرگذارتر و کارآمدتری را در اختیار ما قرار دهد.

محوطه سازی ویلا تازه ساخت

برای محوطه سازی ویلا تازه ساخت، در صورتی  که پیشتر محوطه سازی آن انجام نشده باشد؛ باید از به روزترین و مدرن ترین المان ها استفاده کنید. از آن جایی که یک ویلا تازه ساخت، مطابق با مدهای روز ساخته شد و همه چیز در آن نو و جدید به چشم می آید، محوطه سازی فضای باز آن نیز باید با همین ساختار، متناسب باشد.

برای این منظور پیش از هر کاری باید اندازه گیری فضای مورد نظر را انجام دهید. پس از آن نوبت به تعیین و مرزبندی فضا به شکلی می رسد که بخشی از مساحت تحت اختیار را به کاشت بذر و نهال اختصاص دهید و باقی قسمت ها نیز به قرارگیری میز و صندلی یا فواره، آبنما و غیره برسد. به هر جهت در محوطه سازی ویلا تازه ساخت یا قدیمی و به طور کلی هر ویلایی، لازم است که بخشی را به کاشت بذر و نهال اختصاص دهید، به جز آن محوطه سازی معنای خود را از دست خواهد داد.

معمولا در محوطه سازی ویلای تازه ساخت، مانند سایر ویلاها، نیاز به یک مسیر پیاده روی و عبور و مرور داریم. این مسیر بهتر است کاملا عریض بوده و امکان رفت و آمد چرخ دستی، کالسکه و مانند آن وجود داشته باشد.

به کار بردن آبنمایی کوچک یا یک فواره در بخشی از محوطه نیز در نوع خود ایده آل می نماید. در صورتی که محوطه ویلا به اندازه کافی وسیع نباشد، بهتر است از اضافه کردن آبنما یا فواره صرف نظر کرده و به جای آن فضای سبز را به طور کامل پیاده سازی نمایید. اما در شرایط که وسعت فضا به اندازه کافی مهیا باشد، اضافه کردن چیزی مثل یک آلاچیق یا باربکیو فوق العاده بوده و فضا را تکمیل خواهد کرد.

ارزان ترین محوطه سازی ویلا

ارزان ترین محوطه سازی ویلا با تغییر بذر و نهال های گران قیمت و انتخاب بذرهای ارزان تر و نهال هایی با نرخ پایین تر است. به علاوه شما می توانید با پراکنده کاشتن این گل و گیاهان، تا حدودی هزینه های خود را مدیریت کنید. برای آن که سرسبزی محوطه سازی ویلا به همان اندازه لازم چشمگیر به نظر برسد، از حجم بیشتری چمن کاری و کاشت شمشادها استفاده کنید. به این شکل ضمن پایین آوردن هزینه ها، همچنان همان زیبایی سرسبزی را پیش چشمان خود خواهید داشت.

قیمت محوطه سازی ویلا در شمال

قیمت محوطه سازی ویلا در شمال به عوامل مختلفی بستگی دارد. پیش از هر چیزی باید دید زمین مورد نظر شما چه نقطه ای در شمال کشور واقع شده است. فارغ از این موضوع اهمیت زیادی دارد که سبک محوطه سازی ویلا در شمال را چطور انتخاب کرده باشید.

هر یک از سبک های محوطه سازی در جای خود، هزینه های متمایزی داشته و باید این سبک ها و هزینه های مربوط به آن ها، به صورت جداگانه در نظر گرفته شود.

توصیه می کنیم که پیش از انتخاب سبک طراحی و محوطه سازی ویلای مورد نظر خود، مشاوره تخصصی در این رابطه داشته و بهترین سبک متناسب با بودجه خود را انتخاب کنید.

محوطه سازی ویلا مدرن

محوطه سازی ویلا مدرن باید با همان معیارها و المان های مدرن سازی ساختمان ویلا انجام پذیرد. به کار بردن گل های رنگارنگ و همین طور گیاهان خاص و درختان جذاب و اضافه کردن گونه های مختلف در باغچه کاری حیاط ویلا، باعث می شود که منظره ای متفاوت و مدرن داشته باشیم. گل کاری در محوطه سازی ویلا مدرن باید با آرایش خاص و متفاوت و نظم و انظباط از پیش تعریف شده ای، انجام شود.

حیاط سازی ویلا

بخش قابل توجهی از زیبایی و کارایی محوطه ویلایی به حیاط سازی ویلا اختصاص می یابد. برای آن که بتوان حیاط سازی ویلا را به بهترین شکل به انجام رساند؛ لازم است که بخشی را به مسیر پیاده روی اختصاص داده و بخشی را به باغچه سازی و ایجاد فضای سرسبز و … مختص کرد. تا جایی که امکان وجود داشته باشد، باید یک محوطه با ماهیت آبی نیز در حیاط سازی ویلا در نظر گرفت. این می تواند یک استخر بزرگ تا کوچک و حتی یک حوض آبی کوچک باشد.

فضا سازی ویلا

در فصا سازی ویلا باید یک مسیر پیاده روی و ورودی از درب اصلی ویلا در نظر گرفت. همین طور ایجاد فضای سبز بخش قابل توجهی از فضاسازی ویلا را به خود اختصاص می دهد. استفاده از استخر یا حوضچه آب در فضا سازی ویلا بسیار تاثیرگذار است و تا حد امکان باید فضایی را برای آن در نظر بگیرید. همین طور استفاده از آلاچیق در فضا سازی ویلا و به کار بردن نورپردازی مناسب توصیه می شود.

باغ ایرانی

محوطه سازی ویلا

اگر محوطه سازی ویلا خاص و منحصر به فرد ایده آل شماست؛ پیشنهاد می کنیم از مشاوره های رایگان و تجربیات تیم تخصصی باغ ایرانی در خصوص اصول محوطه سازی ویلا استفاده نمایید.

شماره تماس : 09124682490

در این مطلب مطالعه کردید: پنهان
1 جدیدترین متدهای محوطه سازی ویلا

6 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • shahinsanayi

    سلام فضاسازی ویلا مورد علاقمو پیدا نمیکنم نمونه کارهاتونو دیدم خیلی خوشم اومد ولی نمیدونم کدومو انتخاب کنم؟

    پاسخ
    • فاطمه راهپیما

      سلام باعث افتخار که خوشتون اومده برای مشاوره تماس بگیرید تا طرح مدنظرتون ارائه بدیم

      پاسخ
  • طهورا خسروانی

    روز خوش ممکنه برای خونه ای تو بافت قدیمی حیاط سازی مدرن انجام بدین؟ هزینش چقدر میشه؟

    پاسخ
    • فاطمه راهپیما

      سلام بله انجام میدیم عکس محوطه رو بفرستین تا هزینش بررسی شه

      پاسخ
  • پوریا رضایی

    سلام خسته نباشید ماسال هم محوطه سازی ویلا انجام میدید؟

    پاسخ
    • irgiardino

      سلام وقت بخیر
      بله لطفا با شماره های تماس ما در ارتباط باشید تا از نحوه ی کار ما مطلع بشید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370