اجرای فضای سبز پشت بام

اجرای فضای سبز پشت بام

فضای سبز پشت بام به شکلی کاملا متفاوت اجرا می شود و نمی توان همان طور که فضای سبز ویلا یا باغ را طراحی و چیدمان می گردد، نسبت به اجرای فضای سبز پشت بام نیز اقدام کرد. از طرفی دیگر طراحی فضای سبز پشت بام، کاملا مدرن بوده و باید بر سبک معماری مدرن فضای سبز پیش برود. اگر به دریافت اطلاعات در خصوص اجرای فضای سبز پشت بام علاقه مند هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

فضای سبز پشت بام

در خصوص مراحل اجرای فضای سبز پشت بام، به مراحل زیر می پردازیم:

مرحله اول: اندازه گیری و نقشه برداری مساحت

مرحله دوم: حصارکشی و ایمن سازی

مرحله سوم: طراحی سیستم آبیاری

مرحله چهارم:  جایگذاری چمن کاری و انتخاب نوع چمن

مرحله پنجم: اضافه کردن تجهیزات و ابزار زینتی

مرحله ششم: نورپردازی

مرحله هفتم: رسیدگی های دوره ای و ترمیم

اجرای فضای سبز پشت بام نیاز به تخصص و تجربه دارد بنابراین این کار را به حرفه ای ها بسپارید. تیم باغ ایرانی سال ها در حوزه ی اجرای فضای سبز پشت بامی و روف گاردن فعالیت دارند.

اندازه گیری و نقشه برداری مساحت

پیش از هر اقدامی باید نسبت به اندازه گیری و نقشه برداری مساحت پشت بام اقدام کنید. در نظر داشته باشید هر پشت بامی قابلیت اجرای فضای سبز را ندارد و باید پیش از هر کاری، وضعیت پشت بام، نوع قیرگونی و ایزوگام و غیره مورد بررسی قرار بگیرد. پس از آن که اطمینان اولیه از وجود قابلیت فضای سبز فراهم آمد، می توان در قدم های بعدی نسبت به اندازه گیری و نقشه برداری مساحت تحت فضای سبز اقدام کرد. این نقشه برداری اولیه به شما کمک می کند تا در تصمیم گیری های بعدی قائم به موضوع عمل کرده و به طور دقیق بتوانید جایگذاری هر یک از بخش های مورد نظر جهت اجرای فضای سبز را تعیین کنید. این اندازه گیری باید به شکل مهندسی و کاملا حرفه ای انجام شود. کمترین نقص در فضا و یا کج بودن یکی از اضلاع و غیره لازم است که مورد توجه قرار گرفته و به درستی در نقشه برداری مساحت پشت بام ذکر شود. بنابراین توصیه می شود که بخش اندازه گیری و نقشه برداری مساحت پشت بام ساختمان مورد نظر خود را نیز به تیم های حرفه ای سپرده و یا خود با دریافت آموزش های اولیه لازم، نسبت به این کار اقدام نموده و کاملا با دقت عمل کنید.

اجرای فضای سبز پشت بام

حصارکشی و ایمن سازی در اجرای فضای سبز پشت بام

اقدام دوم در زمینه طراحی و اجرای فضای سبز پشت بام، حصارکشی و ایمن سازی مساحت پشت بام است. لازم است که حتما فضای پشت بام را به طور دقیق و به کمک نرده، حصار، پرچین و غیره ایمن سازی نمایید. با توجه به این که پشت بام از حالت اولیه خود خارج می شود، احتمالا رفت و آمد بیشتری در آن صورت می گیرد و باید در وهله اول پیش از هر کاری فکر مناسبی برای ایمن سازی فضای آن صورت بگیرد. بدیهی است که ارتفاع ساختمان و بالا بودن پشت بام، زمینه خطرات زیادی را ایجاد می کند و باید نسبت به آن ها اطمینان خاطر و ایمن ایجاد کرد.

طراحی ویلا مینیمال
مشاهده

طراحی سیستم آبیاری

اگر به یک پشت بام بنگرید، در بهترین حالت یک شیر خروجی آب در آن وجود داشته باشد و شما باید برای سیستم آبیاری فضای سبز پشت بام، طراحی دقیقی داشته باشید. طراحی سیستم آبیاری به شرایطی اطلاق می شود که بدون نیاز به دستکاری مستقیم و آبیاری مستقیم انجام شود. بدیهی است که نمی توانیم گاه و بیگاه برای آبیاری فضای سبز پشت بام به آن جا مراجعه کرده و در شرایط خاص آن به آبیاری بپردازیم. بنابراین لازم است که سیستم آبیاری مخصوص فضای سبز پشت بام طراحی شده و پیش از اجرای کامل فضای سبز مقدمات آن ایجاد شود. از این جهت برای انجام چنین طرحی به یک نقشه کاملا مهندسی شده نیاز خواهید داشت تا به سبب آن سیستم آبیاری پشت بام برقرار شده و پس از اجرای کامل فضای سبز، برنامه آبیاری آن به درستی انجام شود. توجه داشته باشید که در صورت نقص در این مرحله، هزینه های اختصاص داده شده به طراحی و اجرای فضای سبز، کاملا هدر رفته خواهد شد و نمی توانید به مدت زمانی که از پیش برنامه ریزی شده، از فضای سبز ایجادی بهره برداری نمایید.

جایگذاری چمن کاری و انتخاب نوع چمن در اجرای فضای سبز پشت بام

در مرحله بعد، باید نسبت به انتخاب نوع چمن و گیاهانی که قرار است در پشت بام کاشته و کشت شوند، بپردازید. بدیهی است که در فضای پشت بامی بیشتر مایل به استفاده از گیاهان زینتی هستیم و کاشت چیزی مانند درخت های سنگین مناسب نخواهند بود. از این مسیر، لازم است که انتخاب خود را به سمت چمن کاری، کاشت پرچین و گل و گیاهان بوته ای، پیش ببرید. به هر صورت چیزی که در این مرحله اهمیت زیادی دارد، مشورت مستقیم با کارشناسان حوزه ایجاد فضای سبز بوده و لازم است که این کارشناسان با مطالعه فضای جغرافیایی و شکل و ساختار پشت بام، پیشنهادات خود در مورد کاشت انواع و اقسام چمن و گل و گیاهان را داده و سپس شما به عنوان مشتری آن هایی را که به مراتب با سلیقه و ایده آل هایتان نزدیکی بیشتری دارند، انتخاب نمایید.

طراحی فضای سبز تالار
مشاهده

توجه داشته باشید که با توجه به ارتفاع ساختمان و میزان جریان هوا و شدت وزش بادی که در سطح آن وجود دارد، نوع گیاهان تحت کشت انتخاب می شود. این گل و گیاهان باید مقاومت خوبی در آن شرایط آب و هوایی داشته و به خوبی در مقابل آن دوام بیاورند. کشف این موضوع نمی تواند با انتخاب مشتری به پایان برسد و حتما لازم است که نظر یک کارشناس کشاورزی و باغداری در خصوص آن پرسیده شده و با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه از سوی متخصص ارائه می شود، نسبت به تصمیم گیری آن اقدام صورت بگیرد.

اضافه کردن تجهیزات و ابزار زینتی

پس از آن نوبت به اضافه کردن تجهیزات و ابزار زینتی می رسد. ممکن است مایل به استفاده از چندین نیمکت در فضای سبز پشت بامی باشید و یا در عوض ترجیح بدهید که بدون استفاده از هیچ  نیمکتی، تنها یک مسیر پیاده روی در پشت بام ایجاد کنید. از طرفی دیگر برخی از مشتری ها، مایل به قرار دادن یک آبنما یا چیزی شبیه به آن در میان فضای سبز پشت بامی هستند و این را به عنوان یک عنصر جدید به کار می گیرند.

البته معمولا  در فضاسازی پشت بام، کمتر مایل به استفاده از عناصر غیرطبیعی هستیم و بیشتر تمامی فضای لازم را به کاشت گیاهان و یا حداکثر طرح ریزی گلدانی اختصاص می دهیم. به هر صورت این چیزی است که طی مشورت بین کارشناس طراحی و اجرای فضای سبز و مشتری با توجه به پیشنهاد و سلیقه ای که ارائه می دهد، شکل گرفته و در نهایت با توجه به پتانسیل های اجرایی، آن چیزی که قابل پیاده سازی است؛ اجرا می شود.

چیزی که می توان از آمار و ارقام و پروژه های اجرای شده قبلی به دست آورد، حاکی از آن است که در فضای سبز پشت بامی، کمتر به اجزای اضافی پرداخته می شود و غالبا تمام فضا به کاشت اجزای گیاهی و گلدانی اختصاص می یابد. به واقع نیز قرار نیست از فضای پشت بام به عنوان یک پارک استفاده کرده و یا آن را به گردشگاهی بدل ساخت. از این رو کمتر مشتری ها یا مشاوران اجرای این سبک پروژه ها، به استفاده از اجزای اضافی به ویژه جاگیر علاقه مند هستند.

محوطه سازی زمین 500 متری + تجهیزات لازم
مشاهده

نورپردازی در اجرای فضای سبز پشت بام

و اما نورپردازی فضای سبز پشت بامی نیز اهمیت زیادی دارد. این موضوع به ویژه زمانی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد که قرار باشد در زمان تاریکی و شب، نگاهی به چیزی که در پشت بام اجرا شده است، بیندازید. زیبایی جلوه آن با یک نورپردازی حرفه ای و مدرن چند برابر شده و نمایی رویایی و تماشایی خلق خواهد کرد. از این روی لازم است که نورپردازی فضای سبزی که روی پشت بام ساختمان خود ایجاد کرده اید، با فانوس های ایستاده، چراغ های ال ای دی و غیره همراه شده و در نهایت بهترین جلوه را به وجود آورد.

اجرای فضای سبز پشت بام

رسیدگی های دوره ای و ترمیم

در نهایت پس از اتمام پروژه، لازم است که به صورت دوره ای و غالبا ماهیانه یا فصلی، رسیدگی هایی صورت بگیرد. این رسیدگی ها می توانند در شکل تنها بازدید بوده و یا در صورت لزوم به اعمال ترمیم هایی منتهی شوند. به هر ترتیب در یاد داشته باشید که عدم رسیدگی های فصلی و دوره ای، می تواند منجر به از دست رفتن بخشی از فضای سبز ایجاد شده گشته و در نهایت بخشی از هزینه هایی را که پیشتر متحمل شده اید، زایل گرداند.

به همین دلیل توصیه می شود که حتما پس از اجرای موفقیت آمیز پروژه، نسبت به رسیدگی های بعدی آن برنامه ریزی درست صورت گرفته و از پروژه فضای سبز، حفاظت و حمایت کامل به عمل آید.

کلام آخر

شما چه تجربه ای از اجرای فضای سبز پشت بام دارید و چه انتظاراتی از چنین پروژهی در سر می پرورانید؟ نظریات، ایده ها و تجربیات خود را در بخش نظریات با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت (livingroofs) مراجعه کنید. 

برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370