طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی نوعی از ایجاد فضای سبز کاملا مدرن و حرفه ای است که حتما باید به وسیله متخصص این حوزه انجام شده و بر طبق معیارها و اصول پیش رود. به علاوه باید در نظر داشت ک برای اجرای چنین پروژه و شکل دهی دیوار سبز، لازم است که پتانسیل های لازم در محل مقصد وجود داشته باشد و به هر ترتیب نمی توان چنین پروژه ای را به فاز اجرایی وارد کرد.

مزایای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

از مزایای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی می توان به موارد زیر اشاره کرد که هر یک به نوعی در ارتقا بخشیدن به سطح زندگی و رفاه جامعه، موثر هستند:

  • ایجاد زیبایی و جلوه فوق العاده در دیوار ساختمان، ویلا و غیره
  • تولید اکسیژن بالا
  • تصفیه و پاکسازی هوای محیط
  • اضافه کردن بر پوشش گیاهی
  • ایجاد تعادل در شرایط اکولوژیک
  • پیشرفت دادن شرایط اکوسیستمیک
  • کمک به حفظ زنجیره غذایی طبیعت
  • کمک به افزایش آرامش و صلح
  • پایین آوردن سطح آلودگی هوا و حذف گرد و غبار محیط
  • کمک به کاهش گازهای گلخانه ای
  • کمک به ترمیم لایه ازن
  • بهبود سلامت جسمی و روانی ساکنین

لازم به توضیح است که پروژه های طراحی و اجرای فضای سبز به شکل عمودی تنها منحصر به ساختمان ها و برج های مسکونی نیستند و این پروژه ها تحت عنوان پروژه های دولتی و شهری نیز اجرایی شده و قابلیت پیاده سازی در فضای عمومی شهرها را نیز دارند. به واقع شاید بتوان گفت که بیشترین و بالاترین اثربخشی آن ها در حالتی است که بر فضای شهری پیاده سازی شده و مساحت زیادی از شهرها را در پوشش خود دربیاورند.

در بسیاری از بزرگراه ها و معابر شهری، پتانسیل ایجاد فضای سبز عمودی وجود دارد و تنها کافی است که اراده ای برای انجام آن صورت بگیرد. شاید در نگاه اول به نظر بی ارتباط آید، اما این سبک از فضاسازی، به جز اثربخشی بر آلودگی هوای محیط، حتی در کاهش آلودگی صوتی نیز موثر است. سال هاست که همگی از آلودگی هوا، آلودگی صوتی و نازیبایی محیط به ستوه آمده ایم و شاید افزایش آمار پروژه های فضای سبز به هر شکلی، بتواند در کاهش این صدمات محیط زیستی موثر واقع شود.

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

سطح عمودی تحت اجرای فضای سبز چیست؟

اما شاید بپرسید سطح عمودی تحت اجرای فضای سبز چیست و بر چه سطوحی می توان طراحی و اجرای فضای سبز عمودی را پیاده سازی کرد؟ لازم است که در این مورد به توضیحات زیر توجه داشته باشید:

طراحی داخلی ویلا کلاسیک
مشاهده

سطوح عمودی با پتانسیل اجرای فضای سبز را باید چیزی مانند لبه های بیرونی پنجره های انواع ساختمان ها، ستون ها، دیوارها، نرده ها، سایبان ها، لبه پشت بام ها، بالکن ها، و به طور کلیه سطوح عمودی ساختمان ها دانست. این سطوح می توانند به وسیله انواع و اقسام گیاهان زینتی پوشانده شده و با مهندسی باغبانی خاص خود، فضای سبز عمودی را شکل دهند. دقت داشته باشید که غالبا از چنین سطح فضاسازی در سطوحی که نیاز به باز بودن داشته و یا به طور مثال دارای پنجره هستند، استفاده نمی شود. البته گاهی طراحی فضای سبز عمودی به شکلی مهندسی شده اجرا می گردد که حتی روی دیوارهای دارای پنجره نیز پیاده سازی شده و محل باز شوندگی پنجره ها، خالی از کاشت گیاه تنظیم می گردد. به این شکل علاوه بر این که فضای سبز عمودی ایجاد شده است؛ امکان کاربری پنجره ها را نیز داریم.

المان های لازم برای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

برای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی به فاکتورهای زیر نیاز خواهید داشت و می توانید پیاده سازی این فضا را در قالب های زیر به کار بندید:

داربست: این شاید نخستین چیزی باشد که برای اجرای فضای سبز عمودی به آن نیاز خواهید داشت. به کمک این داربست ها می توان پس از طراحی اولیه، اجرای فضای سبز عمودی را گام به گام پیاده سازی کرد. به علاوه نوعی داربست متصل شونده به دیوار نیز داریم که روی دیوار سوار شده و سپس نوع گیاه مورد نظر به وسیله آن، کشت شده و رشد می نماید.

آرک: در پروژه های ایجاد فضای سبز عمودی، به انواع آرک های فلزی، پلاستیکی و یا آجری نیاز داریم. این آرک ها کمک می کنند تا دو بخش از فضای دیوار را به هم متصل ساخته و از طریق آن ها ایجاد فضای سبز را دنبال کرد.

آلاچیق ها: آلاچیق ها در واقع سازه هایی با سه بدنه هستند که یک سمت آن ها باز بوده و سمت دیگر چیزی شبیه به قله دارد.

کاشت دیواری: اما رایج ترین نوع اجرای فضای سبز عمودی، کاشت دیواری است. به این شکل باید زمینه سازی کاشت گیاه مورد نظر در شیارهای دیوار ایجاد شده و سپس مراحل کاشت و رسیدگی های پس از آن صورت بگیرد. دقت داشته باشید که این عملی نیست که شما بتوانید به عنوان شخصی عادی اجرای آن را بر عهده بگیرید. حتما لازم است که طراحی و اجرای فضای سبز عمودی به وسیله متخصص انجام پذیرد؛ این موضوع هم ریسک و خطرات خاص خود را دارد و هم اجرای آن با کاشت روی زمین و خاک کاملا متفاوت خواهد بود.

اصول طراحی شهرک ویلایی
مشاهده

انتخاب گیاهان برای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

برای طراحی و اجرای فضای سبز عمودی باید از گیاهانی خاص استفاده کرد و شما نمی توانید هر گیاهی را برای چنین فضایی مورد استفاده قرار دهید. برای اجرای فضای سبز به شکلی عمودی نیاز به گیاهانی دارید که نیاز به آبیاری بسیار کمتری نسبت به گونه های دیگر داشته باشند. بدیهی است که شما امکان کافی برای آبیاری گیاهانی که روی دیوار و بلندی قرار گرفته اند را نخواهید داشت و لازم است حتما گیاهانی جهت به کار بردن در این پروژه انتخاب شوند که آبیاری محدودتری برای آن ها کافی باشد. به علاوه گیاهانی را انتخاب کنید که در مقابل خشکی هوا و تابش مستقیم نور خورشید، مقاومت خوبی از خود نشان دهند. در بلندا و کاشت به شکل عمودی، تابش نور خورشید نیز مستقیم تر بوده و به سبب میزان آبیاری کمتر، خشکی نیز بالاتر خواهد بود. از طرفی دیگر گیاهان نباید رشد بسیار سریع داشته باشند. در صورتی که حجم رشد گیاهان متناسب با حجم خاک تعبیه شده در سطح عمودی باشد، موفقیت پروژه با ضریب بالاتری همراه خواهد بود.

در نهایت میزان و حجم آب مورد نیاز و مورد استفاده جهت فضای سبز عمودی و همین طور میزان و حجم پساب خروجی آن را باید در تمامی بخش های طراحی و برنامه ریزی در نظر بگیرید. این باید با مدیریت آب و فاضلاب شهری همخوانی داشته باشد. به ویژه اگر مساحت فضای سبز عمودی شما بالا باشد، نیاز است که مدیریت آب آن با دقت و وسواس بیشتری صورت بگیرد. از آن جایی که پساب آب خروجی از چنین تاسیسات و فضایی با پساب خانگی، بسیار متفاوت است و در صورت ساختاری نیز متمایز خواهد بود، تداخل این دو ممکن نیست و مشکلات زیست محیطی زیادی به وجود می آورد. جهت جدا ساختن پساب ها، باید دقت و مدیریت لازم صورت بگیرد.

روش استفاده از کود و سموم در اجرای فضای سبز عمودی

در طراحی و اجرای فضای سبز عمودی، روش استفاده از کود و سموم متفاوت خواهد بود. کود و سموم در اجرای چنین سبک اجرای فضای سبز باید در پایین ترین حد ممکن باشد و حتی الامکان از کودهای شیمیایی دوری شود. به علاوه کودهای شیمیایی در پساب خروجی نیز به صورت پایدار باقی مانده و احتمال بروز مشکلات زیست محیطی را به مراتب افزایش می دهند.

اصول طراحی ویلای مدرن فلت
مشاهده

در نهایت باید توجه داشته باشید که شکل نگهداری و رسیدگی به فضای سبز عمودی، کاملا متفاوت بوده و نیازمند کار حرفه ای و رسیدگی های جدی تری است. در صورتی که چنین فضاهایی را به طور منظم مورد رسیدگی قرار ندهید، ترمیم آن ها به مراتب هزینه بردارتر و سخت تر خواهد بود. در صورتی که خود قصد رسیدگی به این موضوع را دارید، لازم است که پیشتر آموزش های لازم را دریافت نمایید.

طراحی و اجرای فضای سبز عمودی

چرا باید فضای سبز شهری را افزایش دهیم؟

دلایل زیادی وجود دارد که باید بابت آن ها به فکر افزایش فضای سبز شهری باشیم، ولو این که چنین فضا سازی به شکل عادی یا به شکل طراحی و اجرای فضای سبز عمودی باشد. از جمله این دلایل می توان به مواردی چون پیشگیری از آلودگی هوا، تعدیل درجه حرارت هوا، زیباسازی فضای شهری و پوشاندن زشتی ها، بالا بردن بهداشت جسمی و روحی عمومی مردم، به وجود آوردن مناظر چشم نواز، پیشگیری از فرسایش خاک و … اشاره کرد.

سخن پایانی

به یاد داشته باشید که اجرای هر گونه از فضای سبز در سطح شهرها و ساختمان های خصوصی اعم از این که شکل طراحی فضای سبز معمولی یا طراحی و اجرای فضای سبز عمودی باشد، تاثیر به سزایی در سلامت جسم و روان شهروندان و نیز بالا بردن نشاط آن ها خواهد بود. از این جهت در هر جایی که امکان آن وجود دارد، طراحی و اجرای فضای سبز گامی به جلو بوده و به نفع هر وجهی از محیط زیست و بشریت خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت (Researhgate) مراجعه کنید.

برای رای دادن روی ستاره ها کلیک کنید post

1 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • پرویز مقدم

    هزینه رپورتاژ آگهی توی سایت شما چنده؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370