طراحی و اجرای فضای سبز در سراسر ایران

اصول طراحی فضای سبز

با دانستن اصول طراحی فضای سبز می توانید اجرای بسیار ارزشمندتری در این حوزه داشته و با کاشتن چندین نمونه درخت، گل و قرار دادن تعداد تکه سنگ در میان آن ها به اندازه زیادی حیاط ویلای خود، محوطه ساختمانی، فضای جنگلی و غیره را سر و سامان دهید، اما به این صورت آن کیفیت و زیبایی ممکن را نخواهد داشت. اگر در طلب یک طراحی فضای سبز بی نظیر هستید، پس باید حتماً آشنایی مختصری با اصول آن داشته باشید که در ادامه به ارزشمندترین و مهم ترین این اصول اشاره شده است.

برای اجرای فضای سبز به شکل حرفه ای که بهترین اثرگذاری بر مخاطب را داشته باشد، باید اصول و قواعدی را حین طراحی اولیه و اجرای کار در نظر بگیرید که در زیر به مهم ترین آن ها اشاره شده است.

در طراحی فضای سبز وحدت را برقرار سازید

از نخستین و اولین اصول مهم طراحی فضای سبز می توان به اصل وحدت اشاره کرد. چشم انداز و جلوه فضای سبز شما باید نمایانگر سبک و معماری باشد که پیشتر نسبت به آن در نظر گرفته اید، به ویژه اگر این فضای سبز، مربوط به یک ویلا یا هر چیزی که دارای ساختمان باشد، گردد. در چنین فضاهایی ادغام فضای سبز و بنا را خواهیم داشت. وحدت در فضا سبز نشانگری از تکرار و ثبات یک طرح است. تکرار عناصری مانند گیاهان و وسایل تزئینی در فضای سبز موجب ایجاد وحدت در طراحی شما خواهد شد از طرفی هم قرار دادن عناصر مختلف در یک فضای سبز در کنار یکدیگر برای ایجاد یک واحد یا مضمون مشترک به شکل گیری وحدت خواهد انجامید.

پروژه های فضای سبز را به ما بسپارید.

جهت دریافت مشاوره های رایگان برای طراحی فضای سبز ویلا، باغ و غیره تماس بگیرید.

09124682490

تعادل را در نظر داشته باشید

تعادل صرفاً برابر با احساس برابری در هر شکلی از طراحی فضای سبز است. به طور کلی در محوطه سازی ویلا دو نوع تعادل متقارن و نامتقارن وجود دارد. در تعادل متقارن، دو طرف چشم اندازی از فضای سبز یکسان هستند در حالی که در تعادل نامتقارن، ترکیب چشم انداز فضای سبز با استفاده از عناصر و اشیاء مختلف متعادل خواهند شد. تعادل و تقارن چیزی است که شاید در طراحی فضای سبز مدرن امروزی چندان به آن توجه نشود و گونه ای از مدرن سازی را با حذف تعادل در نظر بگیریم. اما واقعیت این است که تعادل در طراحی فضای سبز به ایجاد یک تاثیرگذاری پایدار و قابل توجه منجر می شود. این تعادل می تواند با در نظر گرفتن اضلاع مختلف، در نظر گرفته شده و به صورت چند ضلعی یا دوار باشد.

کنتراست و هارمونی را از خاطر نبرید

اصول کنتراست طراحی فضای سبز در ویلا، میدان و … به برجسته کردن عناصر خاصی در طراحی شما کمک خواهد کرد، در حالی که اصل هارمونی به عناصر موجود در یک چشم انداز فضای سبز ویلا یا هر نوعی دیگر از طراحی فضای سبز کمک می کند تا یکپارچه به نظر برسند. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز در محیط های خاص عناصر متضاد وقتی که کنار یکدیگر قرار می گیرند توجه بیننده را به شکلی موثرتر به خود جلب خواهند کرد.

کشف چیزی خاص در فضای سبز است، بی آن که خود بداند دقیق به دنبال چه چیزی می گردد. هارمونی همان چیزی است که می تواند در ضمن تماشای یک فضای سبز، به بیننده آرامش بخشیده و او را در همان حال و هوایی قرار دهد که فطرت بشر به آن علاقه مند است. همه ما در نهایت از یک فضای سبز، حس خوب و حال خوب می خواهیم که ایجاد کنتراست و هارمونی در فضای سبز، درست همین احساسات را انتقال می دهد.

تاثیر رنگ ها در طراحی فضای سبز

این چیزی است که کمتر کسی به آن فکر می کند. همه ما بر این باور هستیم که در فضای سبز تنها با طیف رنگ های سبز روبرو هستیم. شاید پیشتر به این موضوع توجه نکرده باشید، اما رنگ از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به کار بردن رنگ می تواند ابعاد زندگی واقعی را به فضای سبز ایجاد شده ای که به بهترین شکل طراحی کرده اید، انتقال دهد. بر اساس این اصل از طراحی فضای سبز در مکان های مختلف باید دقت داشت که رنگ های گرم به سمت شما در حال حرکت هستند در حالی که رنگ های سرد مانند آبی و سبز به ظاهر از شما دور خواهند شد.

با این همه در بعضی مواقع مهم نیست که چه رنگی چه مفهومی دارد، مشتری می تواند بنابر سلیقه خود از رنگ هایی فانتزی نیز در تکمیل طراحی فضای سبز، بهره ببرد.

گذر را اضافه کنید

این یکی از مواردی است که حتما باید به آن بپردازید. چیزی که شاید در بیشتر الگوهای طراحی فضای سبز از قلم می افتد، به کار بردن گذر در فضای سبز است. گذر از اصول مهم در طراحی فضاهای سبز در مناطق مختلف به شمار می آید. گذر در واقع فقط یک تغییر تدریجی است. گذر در یک طرح از فضای سبز با تغییر تدریجی اندازه گیاه یا شدت رنگ نشان داده خواهد شد. علاوه بر این، گذر را می توان در بافت، شکل شاخ و برگ و اندازه عناصر مختلف پیاده کرد

خیلیا از مشتریا از ما سوال میکنند که کار طراحی و ساخت ویلا هم انجام میدیم ؟

بله گروه باغ ایرانی کار طراحی ویلا ( مدرن، کلاسیک، روستیک، دوبلکس ، تریبلکس ) از صفر تا صد پیاده سازی و اجرا می کند. 

مراحل طراحی فضای سبز که باید به آن ها توجه داشته باشید

به همین ترتیبی که در بالا نیز به آن اشاره شده و مطرح کردیم، طراحی فضاهای سبز در موقعیت های جغرافیایی مختلف طی یک سری مراحل خاص صورت خواهد گرفت که در ادامه به آن ها پرداخته شده است:

نخستین اقدامات که باید صورت بگیرند

بررسی زمین از جوانب مختلف، توجه به شرایط آب و هوایی، عناصر موجود در زمین، سلیقه کاربران و بازه سنی هر یک از آن ها، از نخستین و مهم ترین اقداماتی است که قبل از طراحی و ایده پردازی باید همه آن ها را مشخص کرد. اول از همه چیز باید زمین را از جوانب مختلف مانند ابعاد و شکل بررسی نمایید. به دست آوردن نقشه کلی زمین و اطلاعات دقیق از پستی و ناهمواری های زمین یک دید کلی به شما خواهد داد و به واسطه همین دید خواهید توانست ایده های خود را پیاده کنید. موضوع دیگری که در بررسی زمین باید مورد توجه قرار داد اقلیم منطقه است. به بیانی ساده تر منظور از اقلیم منطقه در واقع جهت تابش و شدت نور خورشید، میزان و جهت وزن باد و تغییرات دمایی در ساعات شبانه روز منطقه مورد نظر است.

از آن جایی که در بیشتر پروژه های طراحی فضای سبز در مکان های مختلف همیشه از قبل یک سازه مسکونی در زمین وجود دارد پس باید زمین را از دید سازه نیز بررسی کنید. به این صورت که باید مشخص کنید که تمامی پنجره های به چه قسمت هایی از فضای سبز مورد نظر نشانه رفته اند. از طرفی هم تمامی عناصر خوب یا بد موجود در زمین را باید مشخص کرد.

ایجاد نقشه و طرح اولیه

پس از بررسی زمین و در نظر گرفتن فاکتورهایی که در بالا به هر یک آن ها اشاره شد، طراح با استفاده از نقشه دقیق زمین اقدام به طراحی یک طرح اولیه از فضای سبز مورد نظر خواهد کرد. در این طرح و نقشه باید اصول مهم طراحی فضای سبز از جمله مسیرهای دسترسی و میزان پراکندگی گل ها و گیاهان و نوع فضای سبز مورد استفاده پیاده سازی گردد. طراح در طرح اولیه خود باید تا حد مقدور نوع گل و گیاهان مورد استفاده را نیز مشخص کرده تا بعدها در اثر چینش نادرست آن ها نقصی در پروژه ایجاد نگردد. در انتخاب گیاهان باید با توجه به اطلاعاتی که از قبل در خصوص شرایط آب و هوایی منطقه گردآوری شده است، اقدام کرد. چینش گیاهان به خصوص آن هایی که دارای سایه هستند نیز مهم است و عدم دقت در آن می تواند در رشد فضای سبز در سایر بخش ها اختلال ایجاد کند.

هزینه و زمان

برآورد هزینه و زمان در طراحی فضای سبز ویلا باید به طور دقیق و بر اساس طرح اولیه ارائه شده توسط طراح صورت گیرد. در برآورد هزینه تمامی مصالح و گیاهان مورد استفاده باید لحاظ شوند. ناگفته نماند که بودجه گذاری کاربر تأثیر زیادی در طرح نهایی فضای سبز ویلا خواهد داشت. کاربرد بر اساس بودجه ای که در اختیار دارد متعاقباً می تواند تغییراتی را در فضای سبز ایجاد کند.

شروع فرآیند ساخت

بعد از همه این اقدامات و توافق در مورد طرح نهایی فضای سبز بر اساس فاکتورهایی که در بالا به هر یک از آن ها اشاره شد، فرآیند ساخت فضای سبز آغاز می شود. در صورتی که زمین مورد نظر صاف و یکنواخت باشد، شاید لازم باشد که ناهمواری هایی را به طریق مصنوعی در آن ایجاد کرد. نورپردازی محیط هم از عملیات های نهایی ساخت فضای سبز است که در اجرای آن باید اصول ایمنی و امنیتی را مد نظر قرار داد.

ایده‌هایی در طراحی فضای سبز ویلا

در طراحی فضای سبز می توانید نظرات خود را به طراح گوشزد کنید. به خاطر بسپارید که این شما هستید که از فضای سبز ساخته شده استفاده خواهید کرد، پس حتماً طبق سلیقه خود به پیش بروید. در ادامه ایده هایی کاربردی برای داشتن یک فضای هر چه بهتر آورده شده است.

استفاده از آلاچیق

فرقی نمی کند فضای سبز ویلا، پارک و غیره در چه اندازه و ابعادی باشد، مسلماً وجود یک سرپناه به نام آلاچیق برای در امان ماندن از گزند با آفتاب و باد و باران بسیار ضروری است. در ساخت آلاچیق خود را به اندازه یا مصالح خاصی محدود نکنید. به کار گرفتن آلاچیق می تواند ضمن آن که کاربری خاص خود را داشته باشد، در اجرای فضای سبز شما، زیبایی خاصی نیز به وجود بیاورد. در صورتی که فضای سبز شما محدود و کوچک باشد، می توانید از آلاچیق در ابعاد کوچک تر بهره برده و حداقل یک نمونه از آن را داشته باشید.

استفاده از پل

ایده دیگری نیز که به برجسته سازی فضای سبز ویلا و غیره بسیار کمک خواهد کرد، استفاده از یک پل هر چند کوچک در مسیر رفت و آمد افراد است. پل گذاری حتی اگر بسیار کوچک باشد، فوق العاده جلوه گر خواهد بود. اکنون در پارک های بزرگ و کوچک، استفاده از پل کارآمدی زیادی داشته و چه به صورت کاملا تصنعی و چه روی یک مسیر آبی قرار داده شده باشد، کارایی خود را به اندازه کافی خواهد داشت.

طراحی مسیرهای رفت و آمد در فضای سبز

مسیرهای رفت و آمد از مهم ترین فاکتورهایی هستند که به هیچ وجه نباید در طراحی فضای سبز از آن ها غافل شویم. این مسیرهای رفت و آمد حتی اگر بسیار باریک در نظر گرفته شده و تعبیه شوند، با این همه ساختار فضای سبز را به شکلی قابل توجه، متحول خواهند ساخت.

در طراحی مسیر عبور افراد سعی کنید کمی متنوع تر عمل کنید. از مصالح مختلفی همچون چوب و سنگ می توانید استفاده کنید. پیچ و خم دادن به مسیر البته در حد متعادل نیز به خاص تر سازی فضای سبز کمک می کند. به ویژه در طراحی فضای سبز ویلا، به کار بردن مسیرهای رفت و آمد با سنگچین عالی ظاهر خواهد شد. این نوع طراحی به شما فرصت می دهد که ضمن ایجاد فضای سبز مورد نظر خود، همچنان مسیرهای پیاده روی را در اختیار داشته باشید.

استفاده از حوضچه و نهرهای مصنوعی

استفاده از جریان آب در هر مقیاسی که باشد حتی به شیوه مصنوعی که کار چندان سخت و هزینه بری نیز نخواهد بود، می تواند تمامی فضای سبز ویلا را تحت تأثیر قرار دهد و حس خوشایندی آن را بسیار بهبود بخشید. در زیر ایده‌هایی در این خصوص آورده شده است. باور داشته باشید که به کار بردن حوضچه ها و نهرهای مصنوعی از بهترین ایده ها در طراحی فضای سبز است و باعث می شود که جلوه فضای سبز ایجاد شده شما، به مراتب بیشتر باشد. در هر جایی که حتی کمی فضای سبز با مسیرهای آبی در تلفیق قرار بگیرد، جلوه به مراتب جذاب تری به وجود خواهد آمد. جاری شدن یک نهر مصنوعی یا به کار بردن یک حوضچه کوچک، طراوت و شادابی خاصی به فضا بخشیده و نشاط بیشتری به آن می بخشد.

مزایای طراحی فضای سبز

طراحی فضای سبز از بهترین ایده ها برای تغییر ساختار محیط های مسکونی، ویلاها، فضاهای شهری و … است که در هر حالت به اشکال مختلف می تواند وضعیت کاربری را بهبود بخشیده و آن را به شیوه ای دوست داشتنی تر و تاثیرگذارتر جلوه نماید. از مزایای طراحی فضای سبز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود روحیه و نشاط بخشی

از جمله مزایای طراحی و اجرای فضای سبز می توان به بهبود روحیه اطراف و نشاط بخشی به آن ها اشاره کرد. با ایجاد فضای سبز و کاشت گل و گیاهان طبیعی، می توان اطمینان داشت که حتی با عبور از کنار چنین فضایی نشاط بخشی و روحیه آوری قابل توجهی ایجاد می کند.

بهبود وضعیت آب و هوا

با اجرای فضای سبز، حتی یک باغچه محدود و کوچک، بهبود وضعیت آب و هوا را خواهیم داشت. به این شکل می توانید از داشتن یک فضای سبز در کنار آب و هوایی تمیز و فرح بخش لذت ببرید. این چیزی است که بسته به ابعاد فضای سبز و میزان گل و گیاهان کاشته شده در آن متغیر خواهد بود. اما پروژه های اجرا شده در باغچه های کوچک نیز به همان میزان در شکل گیری یک فضای جذاب و سرسبز و در عین حال با آب و هوای تمیز، صاف و فرح بخش همراه بوده است.

زیباسازی فضا

یک ساختمان ساده و بدون هیچ گونه فاکتور زیبایی را تصور کنید. با اضافه کردن یک فضای سبز کوچک یا یک روف گاردن، می توانید شکل ظاهری این ساختمان را به مراتب تغییر داده و آن را به شکلی متفاوت زیباسازی کنید.

همین طور به جز این ها اضافه کردن هر گیاه زنده به کره زمین، یک قدم مثبت در راستای حفاظت از محیط زیست و پرورش آن است و می تواند حیات و سلامت زمین را تضمین نماید.

اجرای فضای سبز

اجرای فضای سبز چه در سطح عمومی، چه به صورت نیمه عمومی و چه به شکل شخصی و اختصاصی از اهمیت و ارزش بالایی برخوردار است. جمعیت شهرنشین همواره در صدد هستند تا زندگی ماشینی و مکانیکی خود را با قرار گرفتن در طبیعت و نظاره سرسبزی هایش تلطیف کنند و این در حالی است که معضل آلودگی های صوتی و ازدحام ابر شهرها شکاف عمیق و قابل اعتنایی را بین شهروندان استان ها و شهرهای بزرگ و طبیعت بکر و بی بدل ایجاد کرده است.

البته آلودگی های زیست محیطی و شرایط نابسامان آب و هوایی نیز مزید بر علت شده و فشارها و دغدغه های فکری را افزایش می دهد. در کنار تمام این مسائلی که لاینحل به نظر می آیند، بزرگترین و اثرگذار راه حل، ایجاد فضای سبز و محوطه سازی ها است تا احساس قدم زدن و نفس کشیدن در طبیعت را تداعی کرده و کمی از مشکلات ذکر شده بکاهد.

به همین خاطر است که علم نوین لند اسکیپ یا محوطه سازی، با ادغام روحیات و ذوق هنری طراحان و تجربه و تبحر آن ها با هم، در صدد بر آمده است تا از پتانسیل و ظرفیت فضاها و چشم اندازهای مختلف برای ایجاد فضای سبز و محیطی شاداب و آرامش بخش استفاده کند. طراحان دانش خود در انتخاب شیوه صحیح به کارگیری المان ها و جانمایی اجزا را ضمیمه سلیقه و خواستگاه کارفرما می کنند تا محوطه سازی و ایجاد فضای سبز را به شیوه ای صحیح و مورد پسند اجرا نمایند.

مراحل انجام کار طراح فضای سبز شرح زیر میباشد:

  • ابتدا کارفرما از طراحان برای فضاسازی و ایجاد محوطه دعوت به کار می کند.
  • طراحان و متخصصین ایجاد فضای سبز برای بازدید فضا و بررسی آن به موقعیت مورد نظر می روند.
  • بعد از سنجش و بررسی تمام شرایط از تمام ابعاد، یعنی در نظر گرفتن مساحت و اندازه زمین، موقعیت و شرایط بومی و آب و هوایی، نحوه و جایگاه احداث بنا و میزان دسترسی آن به منابع مختلف و البته سنجش میزان پایداری و ایمنی زمین و خاک و مشخص کردن نقاط امن، طراحان نحوه جانمایی ها، تعداد المان های قابل استفاده و نقشه ابتدایی قرارگیری بخش ها و اجزای مختلف را نشان می دهند.
  • سپس لازم است برای درک بهتر موقعیت و بررسی دقیق آن، ماکت یا طرح سه بعدی فضایی که قصد ایجاد آن را دارند، بسازند و به کارفرما تحویل دهند.
  • بعد از مشخص شدن نهایی نقشه قابل اجرا و به کارگیری سلیقه کارفرما و تخصص طراحان، هزینه ها برآورد شده و با خرید انواع مصالح و تجهیزات پروسه فضاسازی و ایجاد محوطه انجام می شود.

مراحل اجرای فضای سبز در ویلا :

  1. ابتدا باید مصالح را از یکدیگر تفکیک کنید و هر کدام از مواد و مصالح ساخت و ساز را به تناسب ویژگی ها به سازه ای مخصوص اختصاص دهید.
  2. کفپوش و قسمت کف زمین باید با دقت طراحی شود؛ برای ایجاد آن می توان از انواع مصالح و بخصوص سنگ های مختلف بهره گرفت. البته استفاده از قلوه سنگ، سنگ ریزه و شن و سنگ های رودخانه ای هم برای دیزاین کف محوطه متداول است و این سنگ ها می توانند هم به صورت آزاد و هم به واسطه سیمان روی زمین قرار بگیرند یا به آن بچسبند.
  3. باید قسمت ورودی باغ یا محوطه ویلا و حاشیه های آن را به خوبی زینت دهید. مطابق آخرین متدهای طراحی نوین، ایجاد مسیرهای سنگی، تعبیه چراغ های پایه بلند و البته قرار دادن مشعل های طبیعی با سایز و ابعاد مناسب در فضای ورودی، محیط چشمگیری ایجاد می کنند.
  4. نورپردازی ها هم باید با اصول فنی و آمیزه ای از ایمنی و زیبایی صورت بگیرند؛ چراغ های کوچک و بزرگ با رنگ ها و میزان مصرف مناسب، در نورپردازی ها و ایجاد روشنایی های مصنوعی، بسیار مورد توجه طراحان هستند.
  5. لازم است باغچه ها را با طرح ها و حصاربندی ها و اشکال هندسی مناسب ایجاد کنید. فضای باغچه باید در تناسب با ابعاد حیاط یا باغ و میزان و اندازه گیاهان و درختان مد نظرتان ساخته شوند.
  6. بعد از آن نوبت انتخاب نوع خاک برای پرورش گیاهان است. خاک و کودهای تقویتی باید با توجه به نوع گیاه یا درخت انتخابی و ویژگی های آن ها گزینش شوند و نوع گیاهان و درختان نیز باید در تناسبی ایده آل با شرایط زیست محیطی و مساحت باغ قرار بگیرند. به طور کلی درختانی نظیر سرو، کاج، اقاقیا و انجیر برای باغ های بزرگ و نسبتا بزرگ و درختانی چون ارغوان، هلو و آلبالو برای باغچه ها و ویلاهای کوچک مناسب اند. خاک را باید به نسبت نیاز گیاهان اسیدی یا قلیایی کنید و مواد و عناصر مفید نظیر فسفات، منیزیم و گوگرد را نیز در اختیار گیاهان قرار دهید.
  7. برای باغچه سرپناهی مناسب از جنس چوب یا گیاهان پیچنده و مقاوم بسازید تا از گل ها و گیاهان حساس در برابر تابش نور مستقیم آفتاب یا سرمازدگی محافظت کند.
  8. می توانید از المان هایی نظیر استخر، آبنما، برکه، جویبار و یا حوضچه برای نمایان کردن عنصر حیات بخش آب و نزدیک کردن بیشتر فضا به طبیعت بهره بگیرید.
  9. آلاچیق ها یا سرپناه های چوبی و فلزی می توانند امکان مناسبی را برای دورهمی ها و هم نشینی ها ایجاد کنند. همچنین اگر قصد سپری کردن زمان در فضای آزاد طی روزهای گرم تابستانی و یا آب و هوای بارانی را داشته باشید آلاچیق ها بهترین گزینه برای پناه گرفتن هستند.
  10. میز و صندلی یا مبلمان راحتی خود را با توجه به جنس، طرح و رنگ آن ها انتخاب کنید. فضاهای کوچک رنگ های روشن و ملایمی را می طلبند. همچنین دقت کنید که جنس و استحکام این اشیا متناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب شوند.
  11. باربیکیو یا کباب پز می تواند امکان پخت غذا و صرف وعده های ناهار و شام دلپذیری را در فضای آزاد و محیط زیبای باغ یا حیاط فراهم کند.
  12. استفاده از بخاری های گودال آتش گازی یا گودال های هیزمی و گرم نیز می توانند شب نشینی ها و دورهمی های شما در روزهای سرد را سهولت ببخشند.
  13. تاب یا چترهای آفتاب گیر نیز از دیگر المان هایی هستند که به تناسب ابعاد و مساحت باغ یا حیاط شما، فضا را زیبا و دلپذیر کرده و امکان سرگرمی و استراحت را فراهم می کنند.

در آخر باید توجه داشته باشید که سازگاری رنگ و طرح کفپوش ها، دیوارها، باغچه ها و حتی نمای خانه با یکدیگر، فضایی دلچسب و یکپارچه را ایجاد می کند. علاوه بر آن رعایت ریتم، تقارن و مرکزیت و نقاط کانونی هم اثر قابل اعتنایی در زیباسازی و جلوه محیط دارند.

هزینه اجرای فضای سبز

بدیهی است که هزینه های ناشی از ایجاد فضای سبز مورد نظر شما به نسبت ابعاد محیط، تعداد المان ها، مصالح استفاده شده و البته شرکتی که از آن برای طراحی محیط خود کمک گرفته اید متغیر است.

اجرای فضای سبز پشت بام

روف گاردن یکی دیگر از طرح های بدیعی است که در حیطه طراحی فضای سبز و محوطه سازی از آن بهره گرفته می شود. عده زیادی علاقه دارند تا در پشت بام خانه خود فضای سبز اختصاصی و زیبا ایجاد کنند و از این منظره در کنار ارتفاع لذت ببرند. اما قبل از تصمیم برای ایجاد پشت بام سبز، دقت و توجه به برخی نکات و رعایت بعضی از فاکتورها ضروری است که به توضیح چندی از آن ها می پردازیم:

  • ابتدا باید سطح پشت بام خود را از لحاظ استحکام و ویژگی های مصالح استفاده شده بررسی کنید. سطح پشت بام شما باید از مقاومت و استحکام کافی برخوردار باشد تا بتوانید رشد و پرورش گیاه در آن را صورت دهید.
  • باید لایه ای نفوذ ناپذیر و ضد آب را در حد فاصل بین سطح بام و باغچه ای که قصد ایجاد آن را دارید در نظر بگیرید تا آبیاری باغچه سبب نفوذ آب و نشت آن به طبقات پایین نشود.
  • سپس باید در انتخاب پوشش گیاهی و درختان خود نهایت دقت را به کار بگیرید. درختانی که قصد کاشتن آن ها در پشت بام را دارید، باید درختانی مقاوم باشند اما از حیث ویژگی های ریشه، ریشه این درختان نباید سبب متلاشی شدن سطح زیرین خود شوند. مثلا درختانی هستند که ریشه هایی بلند و پیچنده دارند و این ریشه ها پس از رشد و قوی شدن قادر به خرد کردن سنگ و رویش در داخل آن هستند. بنابراین بهتر است با مشورت طراح، از درختانی استفاده کنید که ریشه ای با رشد ملایم داشته باشند.
  • گیاهانی که قرار است در پشت بام منزل خود بکارید، باید مقاوم و مستحکم باشند. این گیاهان باید توان پایداری در برابر نور مستقیم آفتاب و سرما و بارش های مختلف را داشته باشند و در برابر عوامل محیطی مختلف و بخصوص آلودگی های مکرر و تاثیرگذار، الگوی رفتاری ثابتی را پیش گرفته و زیان نبینند.
  • استفاده از چمن و گیاهان کوتاه و چندساله در دیزاین باغچه های پشت بام بسیار رایج است و شما نیز می توانید آن ها را در لیست گیاهان انتخابی خود قرار دهید.
  • استفاده از صندلی های راحتی، نیمکت، ننو و تاب، آبنماهای کوچک مناسب و آلاچیق هم در طراحی پشت بام رواج دارد و چشم اندازی زیبا ایجاد می کند.

طراحی فضای سبز کرج

در شهر کرج جمعیت زیادی ساکن هستند و ایجاد فضای سبز در جای جای این منطقه، ارزش بالایی خواهد داشت. به ویژه آن که در سال های اخیر جمعیت قابل توجهی به دلیل گرانی مسکن از تهران به کرج و شهرهای اطراف آن کوچ کرده اند. از این جهت شروع آلودگی هوا در این شهر نیز طی چند سال گذشته کلید خورده و لزوم ایجاد فضای سبز در آن معنای بیشتری پیدا کرده است. با توجه به جمعیت بالا و حجم عظیم خودروها شهر نیاز به یک محرک برای تهویه هوا دارد و فضای سبز بهترین گزینه برای این امر است.

طراحی فضای سبز در کردان

طراحی فضای سبز در کردان اهمیت بسیاری دارد. به ویژه در این منطقه طراحی فضای سبز ویلایی جایگاه خاص خود را داراست. سبک فضاسازی در کردان با توجه به موقعیت منطقه و وضعیت آب و هوایی صورت گرفته و جالب است بدانید که امروزه خانه درختی یکی از پرطرفدارترین و جذاب ترین فاکتورهایی است که برای چشم گیر تر شدن محوطه ویلا ها در منطقه کردان مورد استفاده قرار می گیرد. همین طور ایجاد فضای سبز مناسب کودکان در کردان فوق العاده رایج است و صاحبان ویلاهای بزرگ، خواستار ایجاد آن در فضای داخلی ویلای خود هستند.

فضای سبز لواسان

لواسان نیز از بهترین مناطق گردشگری کشور به حساب آمده و در بیشتر فصول سال، گردشگران زیادی دارد. از این جهت طراحی و اجرای فضای سبز در لواسان یکی از مهم ترین مواردی بوده است که تا به امروز به میزان زیادی به آن پرداخته شده و این منطقه را به مکانی بسیار خوش آب و هوا تبدیل کرده است. ویلاسازی در لواسان نیز رونق زیادی داشته و به همین تناسب اجرای فضای سبز ویلایی در کنار آن انجام می شود.

در صورتی که طراحی و معماری به درستی انجام شده باشد، عناصر زیبایی همچون آب نما، استخر، ایوان، آلاچیق و غیره در مکان مناسب خود قرار می گیرند و یک فضای سبز زیبا و بی نظیر را به بیننده هدیه می دهند. با استفاده از پوشش گیاهی مناسب منطقه می توانید علاوه بر زیباسازی فضای بیرونی ویلا، اکسیژن بیشتری به دست بیاورید. اگر ساعتی در لواسان بگردید، فضای سبز آن مسحورتان می سازد و با این همه هنوز جایگاه بیشتری برای اجرای فضای سبز وجود دارد و بخش های زیادی از این منطقه، باید زیر کشت گل و گیاهان بروند.

طراحی فضای سبز در دماوند

طراحی فضای سبز در دماوند نیز از جذاب ترین شکل پروژه های اجرای فضای سبز است که می تواند با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوای منطقه، جوابگو باشد. دماوند از جمله مقاصد گردشگری است که سالیانه توریست های زیادی را به خود راه می دهد و از این جهت رونق فضای سبز در آن همیشه جریان دارد.

جالب است بدانید که در طراحی منظره در دماوند، اصول آینده نگری به خوبی رعایت شده است و از درختان و گیاهانی استفاده شده است که پس از رشد همچنان مستقر و بدون هیچ آسیبی باقی می مانند. این امر یکی از پیش بینی های تغییرات محیطی است که هر طراحی باید بدان توجه ویژه ای داشته باشد.

طراحی فضای سبز در مناطق گرم و خشک

در مناطق گرم و خشک شکل طراحی کاملا متفاوت است و باید نوع گل و گیاهان به کار گرفته شده در آن ها، از چیزی که در مناطق معتدل و نرمال داریم، متفاوت باشد. در غیر این صورت کاشت گل و گیاه در این مناطق، دوامی نخواهد داشت و نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مدت زیادی فضای سبز ایجاد شده، باقی بماند.

در مناطق گرم و خشک، میزان و زاویه تابش نور خورشید به شدت متفاوت است و این شاید نخستین نکته ای است که در طراحی و اجرای فضای سبز باید در نظر داشت. پس از آن میزان بارش نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. بدیهی است که در مناطق گرم و خشک کشور، با میزان بارش فصلی کمتری روبرو هستیم و این به طور کلی شیوه آبیاری محصولات کشاورزی و باغداری را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

با در نظر گرفتن این موارد باید دقت داشته باشید که پیش از شروع الگوی اولیه طراحی فضای سبز در مناطق گرم و خشک، باید به انتخاب گل و گیاهان و بذرهای آن ها دقت نمایید و احتمالا بذر و نهال هایی با مقاومت نسبت به شرایط جغرافیایی و زیست محیطی باید انتخاب شوند. در این شرایط می توانید از توصیه کارشناسان طراحی  و اجرای فضای سبز، بهره مند شده و بهترین انتخاب ها را داشته باشید.

شکل آبیاری، رسیدگی، زمان هرس کردن و غیره در کاشت فضای سبز در مناطق گرم و خشک، بسیار اهمیت دارد و به شکلی متفاوت انجام می شود. توجه داشته باشید که در صورت عدم آبیاری صحیح، نمی توان تضمینی به ماندگاری فضای سبز ایجاد شده در طول زمان داد. آبیاری، جهت تابش نور خورشید، میزان هرس کاری و غیره  در ماندگاری و زیبایی پایدار فضای سبز، بسیار اهمیت داشته و لازم است که به طور کاملا اصولی انجام شود.

نتیجه گیری

طراحی فضای سبز در هر جایی کاربرد داشته و همیشه از بهترین تحولاتی است که می توانیم در محیط های مسکونی، میادین، پیاده روها، فضاهای بیمارستانی، ویلاها و غیره ایجاد کنیم. دست یابی به یک فضای خوب مطابق با نیازهای کاربران به یک سری فاکتورها و اصول وابسته است که تنها با پیروی از آن ها می توان این مهم را به مرحله اجرایی رساند. برای رسیدن به بهترین طراحی فضای سبز و پیاده سازی اصولی آن، بهتر است کلیه اصولی که در بالا آورده شده اند را مد نظر قرار داده و آن ها را رعایت نمایید.

باغ ایرانی

اگر طراحی فضای سبز خاص و منحصر به فرد ایده آل شماست؛ پیشنهاد می کنیم از مشاوره های رایگان و تجربیات تیم تخصصی باغ ایرانی استفاده نمایید.

شماره تماس : 09124682490

در این مطلب مطالعه کردید: پنهان
1 طراحی و اجرای فضای سبز در سراسر ایران

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • مهدیس غفاری

    سلام وقتتون بخیر ما یه یک گروه طراح فضای سبز حرفه ای نیاز داریم. همکاری با مجموعه شما چه شرایطی داره؟

    پاسخ
    • فاطمه راهپیما

      سلام روز خوش تماس بگیرید با پشتیبانی توضیحات کامل در اخنیارتون قرار میدن

      پاسخ
  • پویان استادی

    سلام عکس فضای سبز ویلا موردنظرمو از چه طریقی باید ارسال کنم براتون؟ حداقل فضایی که برای ایجاد فضای سبز نیاز دارید چند متر هستش؟

    پاسخ
    • فاطمه راهپیما

      سلام با پشتیبانی در ارتباط باشید و عکسو بفرستین تا بررسی کنم. هر متراژ که مد نظرتونه رو متونیم فضای سبز کار کنیم براتون

      پاسخ
  • سامان موسوی

    سلام خسته نباشید واقعا بهترین طراح فضای سبز در تهران رو برای ما انجام دادید خیلی راضی بودیم

    پاسخ
    • فاطمه راهپیما

      سلام ممنون از حسن انتخابتون خوشحالیم که راضی بودین

      پاسخ
  • قاسم علیاری

    سلام مهندس می خواستم پلان طراحی فضای سبز ویلای من آماده اس و دنبال اجرا کننده می گردیم می خواستم ببینم شما اینکارو میکنید؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370