جا به جایی درخت بن بالا

در این مقاله قصد داریم شما را با درخت بن بالا و به طور کلی درختانی که ضخامت تنه و ریشه‌های آن‌ها زیاد بوده و به درختان قطور معروف هستند، آشنا نماییم.

چه درختانی درخت بن بالا هستند و در گروه درختان قطور قرار می‌گیرند؟

درختانی نظیر چنار، سرو، انجیلی، شرمن و البته سکویا را می‌توان جزء دسته درختان بن بالا به شمار آورد و شکل ظاهری آن‌ها نیز گواهی مبنی بر این ادعا است. اما در ادامه، ویژگی‌ها، نحوه نگهداری، چگونگی تکثیر و دیگر اطلاعات مربوط به برخی از درختان بن بالا را به شما عزیزان ارائه خواهیم داد و توضیحات بیشتری را در این باره عنوان می‌کنیم.

مزایای ایجاد فضای سبز با درخت بن بالا چیست؟

یکی از سوالاتی که برای مشتریان نسبت به خرید نهال درخت بن بالا به وجود می آید، مزایای استفاده از این درختان در اجرای فضای سبز است. لازم به توضیح است که استفاده از درخت بن بالا در ایجاد باغ و فضای سبز، مزایای زیادی دارد که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

دوام درخت بن بالا

نخستین چیزی که از درخت بن بالا دریافت می کنیم، دوام آن است. این درختان ریشه هایی قوی دارند و در طول زمان مقاومت بیشتری در برابر شرایط جغرافیایی و آب و هوایی از خود نشان داده و طول عمر بالاتری در قیاس با سایر درختان خواهند داشت. به واقع اگر قصد طراحی باغ یا فضای سبز با کاربری طولانی مدت دارید، حتما استفاده از درخت های بن بالا را توصیه می کنیم تا فضای سبز ایجاد شده و هزینه صرف گشته، برای مدت زمان طولانی تری دوام آورده و علی رغم شرایط زیست محیطی، زنده بمانند.

کیفیت درخت بن بالا

به طور کلی و طبق یک قاعده عمومی، درخت های بن بالا، کیفیت بالاتری دارند. به ویژه اگر نهال این درختان را از تامین کننده بذر و نهال حرفه ای و مطمئن تهیه کرده و از سلامت آن مطمئن باشید، می توانید نسبت به کیفیت درخت بن بالای کاشته شده، اطمینان داشته باشید.

زیبایی و سرسبزی درخت بن بالا

در نهایت باید گفت که زیبایی و سرسبزی درخت بن بالا کاملا مشهود است. این درختان برگ هایی زنده و قوی داشته و رنگ سبزی آن ها نیز به شکلی قابل توجه، زیبا و نشاط آور به نظر می رسد.

با این توصیفات می توان گفت که انتخاب و خرید درخت بن بالا برای ایجاد فضای سبز وسیع و یا باغ، کاملا مناسب و کاربردی خواهد بود.

چندی از درختان که به عنوان درخت بن بالا شناخته می‌شوند:

درخت چنار:

درخت چنار درختی تنومند و استوار است که در کشور ما نیز به وفور یافت می‌شود و با محیط و شرایط اقلیمی این سرزمین سازگاری دارد. تنه این درخت بن بالا از مقدار زیادی چوب مستحکم و منسجم تشکیل شده است و می‌توان شکل ظاهری آن را استوانه‌ای در نظر گرفت. قطر و ضخامت تنه درخت چنار با گذشت زمان و پیشرفت دوره‌های زمانی، افزایش می‌یابد و اغلب، درختان کهن سال چنار را با تنه‌هایی نیرومند مشاهده می‌کنیم.

شاخه‌های منشعب درخت زیبای چنار از تنه آن بیرون آمده اند و ازدیاد شاخه‌ها سبب ایجاد برگ‌های بیشتر شده است. جوانه زدن برگ‌های درخت چنار در فصل رویش را می‌توان از زیباترین مظاهر طبیعت دانست. پس از اینکه برگ‌ها به خوبی از درون شاخه‌ها سر بر می‌آورند، اجتماع آن‌ها در کنار یکدیگر به سایه‌بانی زیبا و طبیعی تبدیل می‌شود و لذا برگ‌ها قادر هستند سایه وسیع و فراخی را در اطراف درخت ایجاد کنند.

پناه بردن از نور مستقیم خورشید و تابش گرم آن، به سایه خنک و دلچسب چنار در فصل تابستان، از لذت‌بخش ترین کارهایی است که علاوه بر پیوند آدمی با طبیعت، عظمت و سخاوت این درخت را در کنار ظرافت و زیبایی اش نمایان می‌کند.

ارقام درخت چنار:

چنار شرقی: این نوع چنار به چنار سرزمین شرق شهرت دارد و در ایران رویش گستره‌ای دارد. اکوسیستمی که رشد و پرورش یافتن این درخت را امکان پذیر می‌کند در درون اقلیم و خاک حاصلخیز کشورمان موجود است. چنار شرقی را می‌توان از جمله درختان مقاوم دانست که به طور معمول طول عمر بالایی دارند. رشد طولی این درخت نسبتا زیاد بوده و گاهی متجاوز از ۳۰ متر ارتفاع دارند. ظاهر زیبا و رنگ خاص چوب این درخت در ترکیب با رنگ و شکل برگ‌های انبوهش، هارمونی فوق‌العاده زیبایی ایجاد می‌کند.

وسترن سیکامور: این نوع چنار نیز درختی نسبتا تنومند با چوبی ستبر و محکم است و جزء درختان بن بالا محسوب می شوند که ارتفاعش قریب به ۳۵ تا ۳۸ متر برآورد شده است. برگ‌های این نوع چنار نیز انبوه هستند و رنگی میان سبز و زرد دارند.

امریکن سیامور: از دیگر اعضای خانواده بزرگ چنار است که در چندی از ایالت‌های کشور آمریکا رویش می‌کند. این درخت تنومند جزء معروف‌ترین گونه‌های چنار به شمار می‌رود و گاها ارتفاع آن، به ۴۰ متر نیز می‌رسد و می‌توان آن را درختی بلند و قطور دانست.

چنار دورگه: این چنار را با عنوان چنار لندنی هم می‌شناسند و ترکیبی از دوگونه چنار است. این درخت ترکیبی، ویژگی‌ها و خصوصیات والدین خود را به ارث برده و ظاهری زیبا و متفاوت دارد. ارتفاع این درخت هم در بازه ای حدود ۲۵ تا ۳۵ متر قرار دارد.

نکاتی که باید در نگهداری و پرورش درخت بن بالای چنار مد نظر داشت:

خاک مناسب برای پرورش درخت چنار: حفره‌ای که نهال چنار در آن قرار می‌گیرد باید به واسطه خاک، سنگ‌ریزه و شاخ و برگ درختان پوشانده شود. تنفس و هوارسانی به نهال نیز به واسطه زهکشی مناسب صورت می‌گیرد؛ اما در انتخاب نوع خاک مورد نظر با چالش چندانی مواجه نخواهید بود و می‌توانید از هر نوع خاکی برای پرورش دادن این نهال بهره بگیرید.

میزان آب مناسب برای پرورش درخت چنار: گرچه تحمل کم‌آبی برای درختی مانند درخت چنار چندان مشکل نیست اما لازم است برای قوت یافت ریشه نهال چنار در خاک و استفاده از رطوبت برای رشد مطلوب، در سالهای اول پرورش آن، به آبدهی این درخت به میزان کافی و به طور منظم، توجه شود.

مقدار دمای مناسب جهت رشد درخت چنار: هوای سرد و مرطوب، بهترین شرایط برای رشد و پرورش درخت چنار به حساب می‌آید. اما اغلب گونه‌های درخت چنار نهایتا قادر به تحمل دمای منفی ۲۰ درجه هستند.

فروش درخت بن بالا در تهران و استفاده از آن‌ برای طراحی فضای سبز شهری رواج زیادی دارد و درخت چنار نیز جزء درختانی است که می‌توان در محوطه‌های سبز و حاشیه‌های خیابان از آن بهره برد و به پیشرفت طرح زیباسازی شهر کمک نمود.

درخت داغداغان:

این درخت را به عنوان درخت دانه دار نیز می‌شناسند و می‌توان آن را یک درخت بن بالا به شمار آورد. خواستگاه این درخت زیبا و تنومند معمولا در نواحی مدیترانه‌ای است و در ایران نیز نمونه‌هایی از این درخت در مناطق شمالی کشور دیده می‌شود. این درخت‌های داغداغان را به راحتی می‌توان در ارتفاعات و در میان درختان بلوط و ارسباران مشاهده کرد و ردپای پوشش جنگلی ناشی از آن‌ها را تا دامنه‌ها نیز تشخیص داد. البته این درخت علاوه بر ایران و مناطق مدیترانه‌ای در بخش‌هایی از آمریکا، آفریقا و قفقاز هم دیده می‌شود.

بسیاری از افراد درخت داغداغان را یک درخت سنگ‌ شکن می‌دانند چراکه ریشه‌های محکم و پیچنده این درخت تنومند در سنگ‌های صخره مانند ارتفاعات بلند شمالی نفوذ کرده و سبب جدا شدن پیوندهای بین سنگ می‌شود. ویژگی‌های تنه و ریشه درخت داغداغان، این درخت را برای رویش و پایداری در شرایط سخت آب و هوایی و ارتفاعات زیاد، مناسب کرده است. برگ این درخت نیز از لطافت چندانی برخوردار نبوده و تیز و دندانه دندانه است و بافت خشن آن در پوشش رنگی سبز و تیره، درخت را در ابهت یک درخت کوهستانی می‌نمایاند.

قطر درخت داغداغان متجاوز از یک متر و طول عمر آن قریب به ۱۰ قرن تخمین زده می‌شود. چوب این درخت پردوام و قطور، در صنایع مختلف کاربرد دارد و برای تامین انواع مشتقات چوب مناسب است. پوسته و تنه این درخت شباهت نسبتا زیادی با درخت آزاد دارد و تمایلش به رشد و پرورش در نواحی آفتابی، نشان می‌دهد که درخت داغداغان قادر نخواهد بود که در نواحی سرد رشد مطلوب و مناسبی داشته باشد.

فروش درخت بن بالا به منظور افزایش پوشش گیاهی و مشارکت در ایجاد فضاهای سبز و همچنین جبران پدیده زمین خواری، امری پسندیده و تا حدی ضروری است اما معمولا خرید و فروش بذر و نهال درخت داغداغان در ساخت محیط‌های سبز شهری با استقبال چندانی مواجه نبوده و ترجیح افراد بر این است که این درخت را در شرایط آب و هوایی مناسب و ارتفاعات کوهستانی مشاهده کنند و به همین سبب فروش نهال بن بالای داغداغان در جوامع شهری، چندان رایج نیست.

درخت بن بالا انجیلی:

در نگاه اول زیبایی خیره کننده و جذابیت‌های ظاهری درخت انجیلی که به درخت آسوندار نیز شهرت دارد، مهم ترین ویژگی این درخت بن بالا و تنومند محسوب می‌شود اما با نگاهی دقیق تر می‌توان دریافت که چوب ستبر و مستحکم این درخت زیبا و مجذوب کننده، پناه بسیاری از حیوانات جنگلی بوده و برگ‌های آن نیز خواص دارویی منحصر به فردی دارند. گرچه وجود برگ‌های رنگارنگ درخت انجیلی، یکی از دلایل زیبایی پاییز قلمداد می‌شود اما مصارف صنعتی چوب این درخت می‌تواند جایگاه این بلندقامت زیبا را بیش از پیش برجسته و حائز اهمیت نشان دهد.

درخت انجیلی انحصارا متعلق به اکوسیستم ایران است و اجتماع آن را می‌توان در جنگل‌های نواحی شمالی کشور به وضوح مشاهده نمود. این درخت هیرکانی بعد از مورد آزمایش قرار گرفتن توسط زیست شناسان گیاهی و گیاه شناسان مختلف، به بسیاری از نواحی جهان که به لحاظ آب و هوایی به مناطق شمال ایران مشابهت داشتند منتقل شد.

بهترین شرایط محیطی برای درخت انجیلی را می‌توان مناطقی نورگیر و آفتابی با درجه دمای ۱۲ تا ۱۵ درجه سانتی گراد در نظر گرفت و این درخت همچنین برای رشد و پرورش به آب فراوان نیازمند است و این ویژگی سبب شده است تا اجتماع درختان انجیلی را در مناطقی چون آستارا، جلگه‌های خزر و کلاردشت بیش از مناطق دیگر مشاهده کنیم.

علاوه بر تمام این‌ها، درخت انجیلی بخاطر نیاز اندکی که نسبت به هرس شدن و نگهداری‌های این چنینی نشان می‌دهد، در بسیاری از فضاهای سبز جنبه تزئینی دارد. همچنین خاک مناسب برای رویش این درخت هم بهتر است مملو از ماسه و گچ و سنگ ریزه بوده و PH اسیدی داشته باشد.

قطر تنه درخت انجیلی حدودا یک و نیم متر و ارتفاعش غالبا به ۱۵ تا ۲۰ متر می‌رسد. چوب ستبر و گره دار انجیلی بسیار سخت و محکم بوده و از اهمیت اقتصادی و صنعتی برخوردار است. تکثیر درخت انجیلی به روش برخورد دو یا چند تنه با هم و همچنین قلمه زدن، امکان پذیر است. کاشت این درخت بن بالا در کرج، تهران، مشهد و سایر کلان شهرهایی که آلودگی هوا در آن‌ها به معضلی لاینحل مبدل شده، می‌تواند در ایجاد پوشش گیاهی مناسب نقش بسزایی را ایفا نماید.

درخت بن بالا سرو:

سرو یکی دیگر از درختان بن بالا است که معمولا با تنه‌ای قطور و ریشه‌هایی مستحکم دیده می‌شود. ارتفاع این درخت غالبا ۱۰ تا ۱۲ متر است و گاهی به ۱۵ متر نیز می‌رسد. برگ‌های کوچک و کم ضخامت سرو از دل شاخه‌های کوچک و منشعب آن سربرآورده‌اند و این درخت نیز جزء درختانی است که به واسطه برگ‌های انبوهش می‌تواند سایه‌ای فراخ ایجاد نماید. درخت سرو در گروه درختان یک پایه دسته بندی می‌شود و تنه ای دو قسمتی دارد که بخش پایینی آن مشهود بوده و قسمت دیگر آن را شاخه‌ها و برگ‌های انبوه در بر گرفته و مخفی کرده‌اند.

ظاهر این درخت را می‌توان به یک مخطروط مشابه دانست و ضخامت دور تنه آن، گاهی به ۲ متر هم می‌رسد. درخت سرو با چوبی توسی و سرخ رنگ و طول عمر نسبتا زیاد، در شهرهایی مثل گیلان، آمل و شیراز رشد می‌یابد.

خواص دارویی درخت سرو:

برگ‌های درخت سرو توان آفت کشی داشته و مقام در برابر خوردگی توسط کرم‌ها هستند. این برگ همچنین گرم و قابض بوده و برای کاهش خونریزی مناسب است. البته برگ درخت سرو را می‌توان به شکل دمنوش برای بهبود زخم‌های دستگاه گوارشی و دفع ادرار آسان مصرف نمود. علاوه بر این می‌توان از برگ خشک شده درخت سرو و ترکیب آن با عسل و آب گرم، مرهمی اثرگذار برای کاهش سرفه و التهاب‌های مجاری تنفسی ایجاد کرد. دم کردن برگ درخت سرو و شست و شوی لثه و دندان با این محلول نیز درمان دندان درد و زخم‌های لثه به شمار می‌آید.

لازم به ذکر است که از این درخت پر خاصیت روغنی نیز به دست می‌آورند که می‌تواند بهبود موثری برای دردها و اسپاسم‌های ماهیچه‌ای محسوب شود. این روغن خاصیت سم کشی و از بین بردن آفات را نیز دارد. دایره خواص روغن حاصل از درخت سرو مشکلات پوستی را نیز دربر گرفته و برای بهبود و درمان زخم‌های پوست و آکنه مناسب تلقی می‌شود. این روغن در کنار نقش بسزایی که در تنظیم گردش خون و آرامش اعصاب و مقابله با بی‌خوابی دارد، دارویی کاملا گیاهی و طبیعی می‌باشد که  برخلاف داروهای شیمیایی عوارض جانبی نداشته و مشکلی ایجاد نمی‌کند.

سروها در دو نوع سرو بستانی و سرو جبلی در مناطق مختلف جهان می‌رویند و در ایران سرو بستانی رویش دارد و بخش قابل توجهی از پوشش گیاهی این سرزمین را به خود اختصاص داده است. نهال بن بالا و تنومند سرو در بخش انتهایی شاخه‌های خود دارای شاتون‌های نر و ماه است و شاتون‌های ماده قادر به تولید میوه‌هایی کوچک هستند.

درخت سرو در فرهنگ فارسی و ادبیات غنی کشور ما نسبت به دیگر درختان نام آشناتر بوده و همواره نماد بلندقامتی و آزادگی واقع شده است و به گونه‌ای می‌توان آن را اصالتی ایرانی تلقی کرد و لازم است نسبت به حفظ و نگهداری آن کوشابود.

تفاوت‌های درخت سرو با درخت کاج:

گرچه درخت سرو از جنبه ظاهری شباهت‌ها و هم‌گونی‌های زیادی با درخت سرو دارد اما نباید این دو نوع درخت را با هم اشتباه گرفت‌. بزرگ‌ترین و مشهودترین تفاوت کاج و سرو در شکل ظاهری برگ‌های آن‌ها است. درخت کاج برگ‌هایی سوزن مانند دارد اما برگ‌های درخت سرو پیچنده و منشعب هستند. از دیگر تفاوت‌های چشمگیر آن دو می‌توان به هرس کردن این درخت‌ها اشاره نمود. درخت‌های سرو قابل هرس شدن هستند درحالی که درختان کاج را نمی‌توان هرس کرد. تفاوت در میوه‌های این درختان نیز، این دو نوع درخت بن بالا را از هم مجزا می‌کند. همانطور که می‌دانید محصول درختان سرو میوه‌هایی گرد و کروی با دانه یا هسته‌های داخلی هستند، درحالی که ثمره یا میوه درخت کاج مخروطی شکل، قهوه ای رنگ و دارای پولک هستند.

درخت سرو در گیلان به زربین معروف است و ارتفاعش در این نواحی به حدود ۲۰ متر می‌رسد. درخت زربین با تنه شیار دار، پوست کم ضخامت و تیره رنگ و برگ‌های کوچک و سوزنی، دارای میوه‌هایی خوشه ای شکل است. بذر درخت سرو، خرید فروش زیادی دارد و عده بسیاری مایل هستند تا محوطه اطراف ساختمان و یا باغ خود را به واسطه درختان زیبای سرو پوشش دهند و از ویژگی‌های بی نظیر این درخت قطور بهره ببرند. این درخت بن بالا در تهران نیز جامعه آماری زیادی از طرفداران را به خود اختصاص داده و بسیاری از طراحان محیط زیست مشتاق استفاده از درخت سرو در پروژه‌های فضای سبز شهری هستند.

درخت بن بالا کاج:

از دیگر درختان بن بالا می‌توان به درخت کاج اشاره نمود. این درخت انواع و ارقام مختلفی دارد و می‌توان آن را درختی همیشه سبز یا همیشه بهار دانست. سبز بودن همیشگی درخت کاج، آن را به درختی تزئینی تبدیل نموده است. برگ‌های درخت کاج سوزنی شکل هستند و به واسطه لایه ای روغنی و نسبتا قطور پوشیده شده اند و همین ویژگی باعث ممانعت از تبخیر آب و توانایی کاج در ذخیره میزان مناسبی از آب می‌شود.

سازگاری درخت کاج با انواع آب و هوا و سهولت در نگهداری و حفظ این نوع درخت، آن را به درختی پر طرفدار برای دوست داران محیط زیست تبدیل کرده است. طول عمر درخت همیشه سبز و تنومند کاج نیز بالا است و این درخت مقاومت و پایداری زیادی در برابر شرایط نامساعد آب و هوایی و کم آبی های دوره‌ای دارد. همین ویژگی درخت کاج سبب شهرت این درخت به عنوان درختی مقاوم و مستحکم شده است. درخت کاج توان تحمل سرما را داشته و در ارتفاعات بلند به خوبی رشد و پرورش می‌یابد. مثلا رویش درختان کاج در ارتفاعات حدود ۵۰ متر نیز مشهود است.

این نوع درخت معمولا در بخش شمالی کره زمین رویش بیشتری دارد و در هر اقلیمی برای رشد آماده است. کاج قندی، کاج زرد و کاج نوئل که کاجی تزئینی محسوب می‌شود، انواع مختلفی از کاج‌ها هستند.

شرایط نگهداری و پرورش درخت کاج:

نور کافی: اینکه درخت کاج در هر شرایطی قادر به رشد می‌باشد، امری اجتناب ناپذیر است اما باید بدانید که این درخت بن بالا برای رشد به شیوه مناسب، حداقل به ۵ تا ۶ ساعت استفاده از نور آفتاب احتیاج دارد.

آب مناسب: درخت کاج در برابر خشکسالی‌های محدود مقاوم است و توان پایداری در مقابل کم آبی‌های دوره‌ای را نیز دارد اما برای رشد و پرورش مناسب و اصولی این درخت بهتر است هر هفته یا در بازه‌های زمانی ده روزه، کاج را با میزان مناسبی از آب، سیراب کنید.

کود به مقدار لازم: کود دهی به این درخت نیز مانند سایر درختان و گیاهان دیگر، در تقویت و پرورش بهتر آن تاثیر بسزایی دارد و بهترین گزینه نیز کودهای دامی به شمار می‌آید. اما باید بدانید که کاج بدون دریافت کود نیز قادر است به رشد خود ادامه داده و به واسطه ریشه‌های بلند خود، مواد معدنی را از دل خاک به دست آورد.

خاک مناسب: گرچه درخت کاج در خاک‌هایی که ترکیبی از سنگ ریزه و شن، ماسه و مخلوط خاک باغچه را دارند، رشد مناسب تری دارد، اما شما می‌توانید این نوع درخت را در هر خاکی بکارید و از رشد آن به میزان کافی اطمینان حاصل نمایید.

برای تکثیر درخت کاج نیز می‌توانید از بذر استفاده کنید و لازم به امتحان کردن روش‌های سخت و زمان بر نیست.

نکات مثبتی درباره درخت بن بالا کاج (مزیت‌های درخت کاج):

  • شیره حاصل از درخت کاج دردهایی نظیر سیاتیک و رماتیسم و دیگر دردهای عصبی را کاهش می‌دهد.
  • صمغ گرفته شده از این درخت بن بالا برای رفع سوزش گلو و کاهش سرفه موثر است.
  • میوه یا همان محصول درخت کاج، برای بهبود بیماری‌های گوارشی نظیر سنگ صفرا پیشنهاد می‌شود و علاوه بر از بین بردن سنگ کلیه، تسکینی مناسب برای درد مفاصل است.
  • برای کاهش میزان چربی های اشباع و کلسترول خون و همچنین شفافیت در بینایی و رفع مشکلات چشم نیز، مصرف دانه کاج توصیه می‌شود.

تفاوت عمده درخت کاج و درخت صنوبر در چیست؟

درخت کاج و درخت صنوبر هر دو برگ‌هایی سبز و سوزنی شکل دارند اما برگ‌های درخت صنوبر در مقایسه با برگ‌های درخت کاج ضخامت بیشتری داشته و کوتاه تر هستند. با کمی دقت در شکل و ساختار این دو درخت و قیاس آن‌ها با هم می‌توان به سادگی تفاوت‌های آن‌ها را به لحاظ ظاهری مشاهده نمود.

درخت بن بالا سکویا:

درخت سکویا یکی از مشهورترین درختان جهان است و به عنوان بزرگ‌ترین جاندار روی سطح کره زمین شناخته شده است. درخت شرمن را می‌توانیم عظیم ترین درخت از خانواده سکویا بدانیم‌. تنه اصلی درخت شرمن ضخامتی ۱۰ متری دارد. قبل از اینکه درخت شرمن را به عنوان بزر‌ترین درخت جهان به همگان معرفی نمایند، لقب بزرگ‌ترین درخت به درختی که مادر جنگل نامیده می‌شد، تعلق داشت.

برخی از درخت‌های سکویا، ارتفاعی متجاوز از ۷۰ متر دارند و این یعنی رشد این درختان چیزی حدود ۲۰۰۰ سال به طول انجامیده است. درخت سکویا را می‌توان بن بالا ترین درخت کره خاکی دانست و نفوذ ریشه‌های ستبر و ضخیم آن در خاک و پیوند جدایی ناپذیرشان را نشانه‌ای شگفت انگیز از عظمت طبیعت و خالق آن دانست. رشد درختان سکویا به شکل دسته‌ای و گروهی صورت می‌گیرد و هر گروه را می‌توان متشکل از صدها درخت تنومند دانست. و بدیهی است که این درخت جزء غنی‌ترین منابع فضای سبز به شمار می‌آید.

و اما درباره قیمت نهال بن بالا باید اظهار داشت که قیمت هریک از این درختان به نسبت خصوصیات و ویژگی‌های متمایزشان، متغیر است و افراد قادر هستند بنابر سلیقه، شرایط آب و هوایی محیط و بودجه مالی، نهال دلخواه خود را انتخاب و خریداری نمایند.

نگهداری از درخت بن بالا

برای نگهداری از درخت بن بالا نیز اصول و شرایط خاصی وجود دارد. این حقیقت که این درختان از ریشه و بنیه قوی تری نسبت به سایر درختان و نهال ها برخوردار هستند، باعث نمی شود که نگهداری از درخت بن بالا زوایای خاص خود را نداشته باشد. اتفاقا رسیدگی به این درختان، بر پایه دستورالعمل های لازم، ضروری است.

از این روی توصیه می شود که برای نگهداری درست و اصولی از درخت های بن بالا و به طور کلی گیاهانی از این دسته که در فضای سبز یا باغات خود کاشته اید، با مشاوران حوزه باغداری مشورت داشته و دستورالعمل های لازم را دریافت کنید. از آن جایی که این درخت با هزینه بیشتری خریداری شده و به ثمر رسیدن آن ها نیز زحمات بیشتری را می طلبد، شکل رسیدگی به آن ها در جای خود از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

فارغ از این که درخت بن بالا مورد بحث، درخت بن بالا سکویا باشد یا با درخت کاج و غیره روبرو باشیم، برخی از دستورالعمل های زیست محیطی و یا با دخالت انسانی، موضوعیت خواهد داشت.

مواردی چون میزان نور لازم را پیشتر زمان کاشت درخت مورد توجه قرار داده ایم، به طور مثال درختی مانند درخت کاج، به روزانه 5 تا 6 ساعت نور خورشید نیاز دارد و لازم است که این موضوع در زمان کاشت آن مورد توجه قرار بگیرد. بدیهی است که کاشت این درخت در جایی که به اندازه کافی دریافت نور خورشید نداشته باشد، موضوع را با پیچیدگی روبرو ساخته و نمی توانیم راه حل مناسبی پس از کاشت اولیه برای رفع آن پیدا کنیم. اما شکل آبیاری و میزان آبیاری، هرس کردن یا سایر رسیدگی های لازم به خاک، باید در مراحل بعدی دنبال شوند. این مسائل را می توان با مدیریت درست باغداری پوشش داد.

بهترین روش خرید درخت بن بالا

برای خرید درخت ابتدا باید محل فروش آن را جستجو کنیم. بهترین درخت پیشنهادی ما در زمینه درختان بن بالا، درخت زیبای چنار می باشد. در انتخاب درخت چنار بهتر است از چنارها با بن 10 ساله تا 15 با سطل های 12 و حلب های 17 کیلویی که از با کیفیت ترین و مرغوبترین درختان سبزوانه هستند، استفاده کنید.

برای تهیه درخت از چندین راه می توان اقدام نمود، می توان به سراغ فروشندگانی که اکثرا در کنار و حاشیه بزرگراه ها وجود دارند بروید. این قبیل فروشندگان در زمینه گل و گیاه و درخت اطلاعات خوب و جامعی دارند، اما معمولا کیفیت نهال آن ها به اندازه کافی مطلوب نیست.

راه دیگری که معمولا کمتر متداول است در اکثر محلات گل فروشانی با خودرو اقدام به ارائه گل و گیاه و نهال می نمایند و می توانید از طریق آن ها نیز نیاز خود را بطرف کنید. معمولا این افراد در زمان های مشخص که زمان کاشتن گیاهان هست بیشتر در محلات حضور دارند.

البته باید در نظر داشت در دنیای امروزی به راحتی و با زدن یک سرچ ساده در گوگل فروشندگان ریز و درشت در هر زمینه وجود دارند. می توانید با انتخاب گیاه یا نهال مورد نظر به راحتی و با پرداخت هزینه ای معقول، نسب به خرید از این قبیل فروشگاه ها اقدام نمایید و نیاز خود را برطرف کنید. خرید از سایت مزیت ها و معایبی دارد. در سایت ها معمولا اطلاعات جامعی از نحوه کاشت و نگهداری گیاه مورد نظر موجود می باشد، ولی می توان از این بابت ابراز نگرانی کرد که ممکن نهال یا گیاهی که برای شما ارسال می گردد کیفیت مناسب را نداشته باشد. از این رو لازم است که حتما از فروشنده آنلاین مطمئن خرید خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید 

خرید و فروش نهال 

باغ ایرانی

درخت بن بالا

اگر به دنبال خرید درخت بن بالا هستید؛ پیشنهاد می کنیم با تیم تخصصی باغ ایرانی تماس بگیرید زیرا سال ها در حوزه ی پرورش و فروش نهال و درخت بن بالا فعالیت دارند.

شماره تماس : 09124682490

در این مطلب مطالعه کردید: پنهان
فهرست
Call Now Buttonمشاوره رایگان 09363728370